Teknik

Metro.se leder vidare

Läs nyheterna – och hitta ännu mer

Med en ny, unik länkfunktion ska metro.se bli den naturliga startpunkten för alla nyhetstörstande läsare. I anslutning till varje artikel visas nu vad andra nyhetssajter skriver om samma ämne.

Olika tidningar väljer olika vinklar för samma nyhet. Tidigare var man tvungen att surfa runt mellan alla sidor och leta. Med den nya länkfunktionen ”På andra sajter” kommer nu metro.se:s läsare lätt att se vad alla skriver om samma nyhet.
– Vi blir en bra startpunkt för den som är intresserad av nyheter. Hos oss läser man först kort om nyheten och sedan pekar vi vidare till andra sajter som har fördjupningar, säger Mattias Nyman, chef för Metros internetsatsningar.

”På andra sajter” läser automatiskt av 180 nyhetssajter, allt från lokaltidningar till sportpress. Vilka källor som ska användas omvärderas hela tiden och källor som visar sig vara dåliga tas bort och nya läggs till, allt för att läsaren ska få så relevanta lästips som möjligt.
– Källan väljs ut genom att de skriver om samma sak men inte med identisk text. På det sättet länkar vi bara till texter som handlar om samma sak men med annan inriktning. Det blir värdefullast för läsaren, säger Mattias Nyman.

Många nyhetssidor väljer att låsa in sitt material, Metro skickar i stället i väg läsarna till konkurrenter, varför det?
– Hela internet bygger på att skicka runt folk via länkar. Vi har inget emot att skicka läsare till andra sidor. Vi tror att de kommer till­baka till startpunkten för att vi har en bra nyhetssajt.
 

Så funkar tekniken

Det kan verka enkelt – men tekniken bakom är avancerad. – Det här är ”rocket science”, säger Anders Bjurström, product manager på Aitellu som utvecklat den nya funktionen.

Artificiell intelligens, statistik och lingvistik är några av teknikerna som verkar för att få fram just rätt nyhetslänkar som kan leda dig vidare till mer fördjupning i de snabba nyheterna på metro.se.
Kortfattat kan man säga att Aitellu analyserar vad texten handlar om och sedan hittar liknande artiklar som handlar om samma ämne.

Om man jämför med sökmotorn Google som många använder finns det tydliga skillnader. Den speciella urvalsmetoden (se grafiken till höger) tillsammans med ett särskilt utvalt källmaterial gör att resultaten blir bättre för ändamålet.
– Vi har jobbat noga med att ställa in så att man inte får länkar som är för lika. Jag skulle vilja säga att den här tekniken är riktigt tung – det är ”rocket ­sci­ence”, säger Anders Bjurström på Aitellu.
 

Ola Gustafsson

Experter tycker till:

”Känns uppriktigt”

– Det känns uppriktigt att man länkar till andra om användaren vill läsa vidare. Många andra bygger murar kring sina sidor – men läsarna hittar ändå dit de vill, så det här är uppfriskande.

Björn Jeffery, internetstrateg på webbyrån Good Old

 

Björn Jeffery. 

”En cool funktion”

– En cool funktion. Ni är inne på rätt spår. Kan man automatisera nyhetsinsamlingen på ett bra sätt kan det bli överlägset längre fram. Google är ex­empelvis framgångsrika med Adsense, som automatiskt placerar ut annonser på rätt sidor.

Mikael Zackrisson, webbchef på VA.se och tidigare chefredaktör på Internetworld 

Mikael Zackrisson. 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset