Metro Debatt

Miljöpartiet: Skrota de meningslösa spärrarna i tunnelbanan

Personskador, oändliga köer och fusk med kontroller är några av effekterna av spärrarna i kollektivtrafiken. Nu vill Moderaterna ha ännu hårdare tag. Helt fel – i stället borde vi införa en öppen spärrlinje, skriver Malin Karlsson, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.

För ett par veckor sedan meddelade trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) att det nu skulle bli stopp för fuskåkandet i SL-trafiken och att lösningen stavades hårdare tag. Den som gräver en stund i tidningsarkivet kommer upptäcka att utspelet är minst sagt uttjatat. Sedan länge återkommer budskapet om hårdare tag med regelbundna intervall. Förslagen är ungefär samma varje gång: fler och högre spärrar, mer kontroller och högre bötesbelopp. Med tanke på hur ofta dessa förslag återkommer så borde problemet med fuskåkandet vara löst vid det här laget.

I själva verket tyder det mesta på att fuskåkandet är tämligen oförändrat över tid. Exakt hur stort är då fusket? Ja, den frågan hade Tamsons svårt att svara på. Det har visat sig att statistiken är så dålig att det inte går att skilja fuskåkandet från svinnet. Det kan handla om trasiga spärrar, eller kortläsare på bussar som föraren blockerat eftersom den inte fungerar.

Trots att hundratals miljoner har investerats i nya spärrar så är dessa fortsatt lika ineffektiva som tidigare när det gäller att stoppa plankare. För ett par år sedan tvingades SL sänka glasspärrarnas hastighet och kraft, när det visade sig att ett stort antal resenärer skadat sig när spärrarna slog igen. Nu menar Tamsons att spärrarna ska “kalibreras” för att de har blivit för snälla. Eftersom spärrar inte kan skilja på en mamma med en barnvagn, en tant med rollator, eller en plankare som går “ryggsäck”, så får vi anta att “kalibrera” betyder att spärrarna återigen ska slå igen snabbare och hårdare. Därmed får vi tillbaka skaderisken och otryggheten.

Miljöpartiet konstaterar att med den växande befolkningen vi har i Stockholm, så behöver vi göra det smidigare att resa kollektivt, inte sätta upp fler hinder. Spärrarna skapar oändliga köer vid knutpunkter som T-centralen och Slussen. Vi såg med glädje inför valet att även Centerpartiet numera är beredda att gå över till ett system med öppen spärrlinje och mer effektiva kontrollanter. Tyvärr har de inte fått gehör för denna linje i Alliansen.

Att kontrollerna ska bli effektivare och göras mer oförutsägbara, det tycker vi är bra. Skandalerna kring SL:s biljettkontroller har blivit många under Alliansens tid vid makten. Senast visade det sig att Securitas knappt utförde några kontroller, utan bara skrev upp väldigt många kontroller på papperslappar som de sedan rapporterade in. Vågar vi nu hoppas på kontrollanter som är bra på bemötande och service, samtidigt som de faktiskt ser till att den som inte har biljett får betala tilläggsavgift?

Alliansen har under sina åtta år provat samma recept gång på gång. Spärrarna har blivit högre och kostar allt mer, men fuskandet är kvar.

Malin Karlsson

Trafikpolitisk talesperson, Miljöpartiet i Stockholms läns landsting