Nyheter Ekonomi Sverige

Miljarderna rullar in där bilar rullar fram

Miljarderna rullar in där bilar rullar fram
Miljarderna rullar in där bilar rullar fram

Vägavgifter och trängselskatt genererar miljardbelopp varje år och har blivit ett allt vanligare sätt att finansiera nya infrastrukturprojekt.

Som mest kostar det en tjuga att passera en betalstation i Stockholm. Men tillsammans genererar bilisterna mångmiljonbelopp – pengar som bland annat ska gå till Förbifart Stockholm. Brukaravgifter, som trängselskatt och vägavgift, har blivit ett allt vanligare sätt att finansiera stora infrastruktursatsningar. 

–  Definitionsmässigt så innebär det en trend, skulle jag vilja säga. Man är helt enkelt ute efter pengar för att kunna bygga mer, säger Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi vid Statens väg- och transportforskningsinstitut. 

Enligt ett regeringsdirektiv ska trafikverken försöka hitta möjligheter till medfinansiering genom till exempel brukaravgifter vid nya infrastrukturprojekt. I flera pågående broprojekt ingår vägavgift som en del av finansieringen, som nya bron över Motalaviken, skriver tidningen På Väg. Jan-Eric Nilsson tror att vägavgifterna kommer att bli fler – men bara för en viss typ av projekt. 

– Det finns ett exempel där man funderade på att bygga en förbifart i en stad i mellersta Sverige och det skulle bekostas med en avgift. Men en uppenbar konsekvens av en sådan avgift blir att folk kommer att åka genom stan för att slippa det, då tappar man finessen med det, säger han. 

På Motormännen är man kritiska till fler vägavgifter. 

– Rent generellt tycker vi att det är ett dåligt sätt att få till ny infrastruktur, eftersom man redan betalat det genom sin skatt och även skatt och avgifter på drivmedel, säger pressansvarig Mikael Höög.

Här får du snart betala – och här finns planer på avgift:

Fler projekt där vägavgift ingår som en del av finansieringen: 

• Bro över Motalaviken, Motala. Beräknas öppna hösten 2013.

• Bro över Sundsvallsfjärden, Sundsvall. Beräknas öppna hösten 2014 (personbilar avgiftsfria).

• Skurubron i Nacka. Beräknas stå klar 2019.

Här finns planer på att ha vägavgift som en del av
finansieringen:

• Masmolänken – tunnel.

• Örnsköldsvik – tunnel genom Åsberget.

• Norrköping – bro över Motala ström.

Källa: Trafikverket 

och Transport-

styrelsen

Svenskarna vill inte ha vägavgifter

En Sifo-undersökning som tidningen På väg låtit göra visar att 61 procent av svenskarna inte tycker att nya motorvägar ska finansieras eller delfinansieras med hjälp av vägavgifter. Störst var motståndet hos medelålders män. 

Mest positiva till vägavgifter var folk i  Malmöregionen där 39 procent svarade ja.