Nöje Musik Nyheter Ekonomi Metro Music

Miljardvinst i svensk musikindustri

Svensk musikexport, konserter med världsartister i Sverige och digitala plattformar bidrar till ökad vinst för svensk musikindustri. Arkivbild.
Svensk musikexport, konserter med världsartister i Sverige och digitala plattformar bidrar till ökad vinst för svensk musikindustri. Arkivbild.

Det går bra nu, pengar rullar in till svensk musikindustri.

Hela 9,2 miljarder kronor drog den svenska musikbranschen i och utanför Sverige in under 2015, vilket är en ökning med 13 procent från föregående år, uppger intresseorganisationen Musiksverige i ett pressmeddelande.

Ökningen förklaras genom tre faktorer: svenskars stora intresse för konserter med världsartister, ökad musikexport och den strömmade musikens utbredning. Dessutom har den fysiska försäljningen ökat för första gången sedan 2009.

Men pengarna fördelas ojämnt, uppger Linda Portnoff, vd för Musiksverige.

"En utmaning är att intäkterna är distribuerade på ett sådant sätt att majoriteten av pengarna som vi talar om här hamnar hos ett fåtal, stora aktörer medan den resterande delen fördelas på många, mindre aktörer".

Allra mest pengar kommer från konsertintäkter – hela 53 procent, medan 25 procent kommer från upphovsrättsliga intäkter.