Trend

Mode dominerar bloggvärlden

53 procent av de 1000 personer som deltog i undersökningen läser en eller flera modebloggar dagligen. 
53 procent av de 1000 personer som deltog i undersökningen läser en eller flera modebloggar dagligen. 

"Intresset har krupit lägre ned i åldrarna"

Modebloggarna dominerar bloggläsandet bland unga kvinnor. Hela 53 procent läser dagligen om stil och kläder.
– Jag är inte förvånad, säger Metros modeexpert Frida Fahrman.


Tidigare dominerades bloggsverige av 30-åriga IT-intresserade män. Men nu ser läget annorlunda ut. Enligt en färsk årlig undersökning är den typiska svenska bloggaren en kvinna som är mellan 16 och 20 år gammal. Och hon läser helst om mode. 53 procent av de 1000 personer som deltog i undersökningen läser en eller flera modebloggar dagligen.

Detta förvånar inte Metros modebloggare Frida Fahrman.
– Jag tror att intresset för mode har ökat de senaste åren och det främst för att intresset har krupit lägre ned i åldrarna. Dessutom har de många modebloggarna gjort att tillgängligheten är större och man kan plötsligt vara med och påverka på ett annat sätt än tidigare, säger hon.

Men om man vill driva en framgångsrik modeblogg måste man vara beredd på att jobba hårt. Frida Fahrman lägger ned ungefär 4-5 timmar om dagen på sin blogg ”Fahrmans mode”.
Hon delar också med sig av sina bästa tips för att skapa en modeblogg värd namnet.
– Bloggen i sig ska vara en blandning mellan konkreta köptips samtidigt som man visar att man har koll och stil och att man har en personlig touch på den. Sen är det viktigt att man uppdaterar ofta och håller den aktuell.

Linn Gustafsson har drivit sin modeblogg "Linn" i ett och ett halvt år. Hon är inte heller förvånad över att allt fler läser modebloggar.

– Det är lättare att ta till sig tipsen när man får ett ansikte på den som skriver, i stället för att läsa en tidning. Sen finns det ju så extremt många bloggar så det går att hitta någon som passar nästan vem som helst, säger hon.

Vad har du för tips till den som vill starta en egen modeblogg?



Linn Gustafsson, 24, som driver modebloggen "Linn".
– I början är det viktigt att inte bara skriva, utan även att kommentera på andra bloggar. Sen är det ju viktigt att hitta sin grej och inte försöka vara någon man inte är. Det märks ganska snabbt.

Frida Fahrman, 26, Metros skönhetsexpert och modebloggare
– Bloggen i sig ska vara en blandning mellan konkreta köptips samtidigt som man visar att man har koll och stil och att man har en personlig touch på den. Sen är det viktigt att man uppdaterar ofta och håller den aktuell.

Helena Linder, 17, som driver bloggen HelenasCity på metrobloggen.se
– Det räcker med att skriva om vad man själv tycker om för kläder och skor, och inte försöka påverkas av andra, då brukar det gå bra. Mode är så pass stort så det måste inte vara så som alla andra tycker.