Nöje

Modern klassiker får svensk premiär

"Nixon in China" har premiär 1 oktober. Ola Eliasson och Hanna Husáhr gör rollerna som paret Nixon på Kungliga Operan. Pressbild.
"Nixon in China" har premiär 1 oktober. Ola Eliasson och Hanna Husáhr gör rollerna som paret Nixon på Kungliga Operan. Pressbild.

En orolig Richard Nixon möter en åldrad Mao Tse-Tung. Men när Operan i Stockholm sätter upp den moderna operaklassikern "Nixon in China" är det framför allt den anonyma fru Nixon, Pat, som kliver fram på scenen.

Det var den blivande Polarpristagaren Peter Sellars som i slutet av 1980-talet fick John Adams att komponera musiken till "Nixon in China". Drygt 30 år efter urpremiären sätts operan nu upp i Sverige för första gången och för Kungliga Operans chefdirigent Lawrence Renes är valet självklart.

– Det här är ett mästerverk, det borde finnas på repertoaren hos varje stort operahus, det är ett fantastiskt verk som tar in ny energi och vitaliserar hela huset, och det är vad som händer precis nu, säger han och beskriver musiken som melodiös, rytmisk och direkt.

Inte förlöjligade

I ställt för historiska kungligheter satte John Adams och librettisten Alice Goodman två av 1900-talets stora makthavare på scenen, men utan att förlöjliga dem. När Richard Nixon reser till Peking 1972 är det första gången en amerikansk presidentdelegation besöker det kommunistiska Kina. Nixon, upptagen av nuet och av direktsändningarna i amerikansk tv, har med sig ett följe med 100 journalister medan Mao i stället ser sig själv i historiens ljus. Som president och diktator ingår han i en lång tradition av kinesiska kejsare.

På operascenen blir de känslomässigt avklädda som vilka historiska operapersonligheter som helst.

– De här människorna pratar om saker som vi alla kan relatera till. De är riktiga människor som öppnar sina hjärtan, något som opera gör, för vår skull, säger regissören Michael Cavanagh.

"Nixon in China" är ingen historielektion, framhåller han. Allra lättast att ta till sig är förmodligen Pat Nixon, en av den amerikanska historiens mest anonyma presidentfruar.

– Hon ville verkligen leva ett enklare liv, hon ville aldrig bli USA:s första dam, hon ville uppfostra sina barn och vara lärare, hon ville ha lugn och ro samtidigt var hon dedikerad åt att följa mannen som hon älskade, och som hade en nervös förmåga att aldrig vara nöjd med det han gjorde, säger Michael Cavanagh.

Underlägsenhet

När det gäller Richard Nixon blir det tydligt hur han hela livet brottades med en känsla av underlägsenhet, berättar Ola Eliasson som gör rollen som den amerikanske presidenten. Nixon kom från enkla förhållanden och hade aldrig samma stöd som exempelvis Kennedy- eller Bushklanens medlemmar.

– Operan tar upp hans naiva sidor, hans mindervärdeskomplex. Det blir också väldigt tydligt i mötet med Mao som kör med ganska ordentlig härskarteknik.

Foto Markus Gårder
Richard Nixon (Ola Eliasson) anländer till Kina i operan "Nixon in China" på Kungliga Operan. Pressbild.
Foto Markus Gårder
I John Adams opera blir politiska makthavare människor att identifiera sig med. Pressbild.