Teknik Nyheter Sverige

Motsats till polisens tidigare miss

En varning lyser i ilsken rött och telefonen vibrerar när polisen Calle Kos gör en slagning på en testperson som är inlagd som farlig. Tidigare fick polisen sådan information genom radiokontakt med ledningscentralen som sökte på personnummer åt poliser ute på fältet.
En varning lyser i ilsken rött och telefonen vibrerar när polisen Calle Kos gör en slagning på en testperson som är inlagd som farlig. Tidigare fick polisen sådan information genom radiokontakt med ledningscentralen som sökte på personnummer åt poliser ute på fältet.

Efter polisens teknikfiasko med det avskydda – och senare skrotade – rapporteringssystemet Pust har man den här gången jobbat på ett helt annat sätt.– När man utvecklar på rätt sätt gör man det tillsammans med användarna, säger Pernilla Stridh vid IT-avdelningen.

Sättet att arbeta kallas för agil utveckling.

– Man levererar något som är litet, som inte tar så lång tid att utveckla och som inte har så mycket funktionalitet. Sedan hämtar man in feedback på det, säger Pernilla Stridh till TT.

Det är raka motsatsen till utvecklingen av Pust där man under 2011–2013, enligt dåvarande rikspolisstyrelsens beräkningar, plöjde ner 145 miljoner kronor på framtagande, förstudie och planering för en produkt som användarna sedan visade sig tycka var extremt dålig.

Att i stället börja smått och billigt – som med polisens mobilapp – innebär att det inte blir någon prestige i projektet och ingen större förlust om det visar sig att det inte håller. Men den första prototypen fick så positiv respons från framtida användare och var så pass stabil att rikspolischefen beslutade att alla poliser i yttre tjänst skulle få tillgång till det färdiga verktyget.

– De grejer vi gör absolut oftast ska vara absolut enklast. Det ska inte gå att göra fel, säger polisen Calle Kos som varit med och påverkat appens utformning.