Nöje Musik

Musikförsäljningen i Sverige ökar

Den digitala försäljningen nu står för 85 procent av den totala svenska musikförsäljningen. Arkivbild.
Den digitala försäljningen nu står för 85 procent av den totala svenska musikförsäljningen. Arkivbild.

I fjol ökade intäkterna från strömmade musiktjänster i Sverige med nästan 11 procent, vilket innebär att den digitala försäljningen nu står för 85 procent av den totala svenska musikförsäljningen.

Samtidigt sjönk försäljningen av cd-skivor med 12 procent, jämfört med 2014, och stod under fjolåret för 11 procent av försäljningen. Men den fysiska skivan håller inte på att dö ut, vinylskivornas comeback fortsätter och ökade med 54 procent under 2015, enligt en rapport från branschorganisationen Ifpi.

"Mycket bra besked att tillväxten, driven av strömmade tjänster, fortsätter trots spekulationer om mättad svensk musikmarknad. Musik konsumeras som aldrig förr men intäkterna till samtliga rättighetshavare borde vara väsentligt högre. Intäkterna från några av världens största musiktjänster är fortfarande låga, både i relation till användandet och i relation till de höga intäkter som genereras från strömmade prenumerationstjänster", säger Ludvig Werner, vd för Ifpi Sverige, i ett pressmeddelande.

För första gången på 20 år ökade de totala musikintäkterna globalt, med över 3 procent, där nu digital försäljning står för 45 procent.