Teknik Nyheter

Musikvärldens ”Game of Thrones”: Iphonejätte gör Applemos av Spotify

Som för att balansera de blodiga våldsamheterna i ”Game of Thrones” sänder HBO komediserien ”Silicon Valley” precis efter fantasydramat. Det är en halvtimmes träffsäker satir om IT-entreprenörer i San Francisco-området.

Så träffsäker är satiren, att verkligheten imiterade konsten på ett nästan kusligt sätt på måndagskvällen. Apple hade samlat till stor pressträff under företagets utvecklarkonferens WWDC15 och halleluja-stämningen var lika påtaglig som under Steve Jobs storhetstid. (För övrigt lyckades dämonproducenten Jimmy Iovine inkarnera just Steve Jobs under sina minuter på scenen. Eller var han inte förvillande lik?)

►LÄS MER: Spotify-utmanaren Tidal är redan en flopp – rasar på topplistorna

I centrum för presentationen stod Apple Music, en ”revolutionerande” musiktjänst, enligt Apples egen beskrivning. Precis hur revolutionerande tjänsten är får väl framtiden utvisa, men ordvalet är något märkligt med tanke på att tjänsten ser ut som, och fungerar precis som, Spotify, Tidal, Google Music, etc.

HBO Nordic

Gavin Belson i ”Silicon Valley”.

I ”Silicon Valley” är det seriens antagonist Gavin Belson som med tjänsten Nucleus försöker slå hål på uppstickarna, tillika seriens hjältar, Pied Piper. Genom att skamligt kopiera deras affärsidé ska Belsons jätteföretag Hooli behålla sin dominans.

På samma sätt som Nucleus kopierar Pied Piper, kopierar nya Apple Music Spotify. Men det må va hänt, det är väl egentligen helt okej med tanke på att Spotify lånade kraftigt av Itunes när tjänsten först lanserades.

Samtliga tjänster för strömmande musik är ändå förvillande lika. Den stora frågan är vilken som kommer gå segrande ur striden.

►LÄS MER: Här samlas stjärnorna för att utmana Spotify

Tidal blev snabbt en flopp, vilket kanske inte är jätteförvånande. Då har Apple större förutsättningar att bli ett reellt hot mot Sverigeälsklingen Spotify. Apple själva lyfter fram tre skäl till varför Apple Music är överlägset:

1. En revolutionerande musiktjänst. Med typisk Apple-retorik försöker Iphonejätten sälja in Apple Music som något revolutionerande, men alla som varit vid liv de senaste fem åren vet att det inte är sant.

2. En radiostation som sänder dygnet runt. På ett nästan hysteriskt roligt sätt lyckades Apple även här imitera konsten och ”Silicon Valley”. Tv-seriens måttlösa dollarmiljardär Russ Hanneman tjatar gång på gång om hur han för 20 år sedan skapade radio på internet. Nu har Apple gjort samma sak, och är omåttligt stolta.

Russ Hanneman i ”Silicon Valley”.

3. Ett socialt nätverk för artister. Med funktionen ”Connect” ska artister och band kunna kringgå jobbiga sociala nätverk som Facebook, Instagram och kanske även Soundcloud, för att tala med fansen direkt i Apple Music. Nu råkar det vara så att tidigare nämnda tjänster är hyfsat välanvända kontaktytor. Själv har jag lite svårt att se hur Apples musiktjänst ska utkonkurrera Facebook. Däremot kunde det bli ett alldeles utmärkt sätt för mindre kända artister att nå ut till en större publik, i teorin.

Men anledningen till att Apple är ett reellt hot för Spotify är ingen av ovan nämnda. Det är, så klart, Itunes. 

Itunes har länge varit den dominerande tjänsten för digital musik. Detta är självklart också anledningen att Apple väntat med att släppa en prenumerationstjänst. Försäljningen på Itunes, där användarna betalar en engångssumma för varje låt eller varje skiva, har helt enkelt fungerat så bra.

Genom att nu ge Itunes-kunderna fri tillgång till all musik för 99 kronor i månaden skjuter Apple sig visserligen lite foten, men det är samtidigt nödvändigt. Med sitt stora kundunderlag och tidigare dominans inom digital musik är det svårt att se hur Apple INTE skulle nå enorma framgångar med Apple Music.

Att Apple bjuder på de första tre månaderna är även det nödvändigt, och en slipad strategi för att få användare att glömma Spotify helt. Spotifys enda hopp är nu att det ska finnas plats för fler än en spelare på marknaden.

Trots likheterna med ”Silicon Valley” är det alltså snarare ett ”Game of Thrones” som nu ligger framför oss. Handsken är kastad. Winter is coming.

►LÄS MER: Här är Apples nya musikapp – väntas utmana Spotify i sommar

Mer om Ekonomi Nöje