Nyheter Sverige

När vi trodde att allt sagts – här tar forskaren ett sista grepp om "The Dress"

Den amerikanske forskaren Paul Debevec med ett och samma exemplar av "The Dress", i två helt olika färgskalor.
Den amerikanske forskaren Paul Debevec med ett och samma exemplar av "The Dress", i två helt olika färgskalor.

Den amerikanske forskaren Paul Debevec beställde ett exemplar den världskända blåsvarta klänningen till laboratoriet i University of Southern California – för att förklara vetskapen kring fotografi och vårt visuella system.

För lite drygt en månad sedan kom hela världen att prata om en klänning. Närmare bestämt färgen på den. Var den blå och svart eller var den guld och vit?

En helt vanlig bild på en helt vanlig festklänning blev "The Dress" och #Dressgate med hela nätet. Den fick popstjärnan Taylor Swift att skriva av sig på Twitter och delade så väl kändispar som Kanye West och Kim Kardashian som forskare kring färgseende.

De senare hade dock en förklaring till varför vissa såg den på ett sätt och några på ett annat.

– Det som händer här att vårt synsystem tittar på den här saken, och du försöker räkna bort den kromatiska påverkan från dagsljuset. Så människor bortser antingen från den blå färgen, vilket innebär att de ser den i vitt och guld, eller så bortser de från den guldiga färgen, vilket innebär att de ser den i blått och svart, sa  Bevil Conway, vid Wellesley College, till Wired.

Vid det här laget har de flesta enats om att den faktiskt är blå och svart.

Trots det bestämde sig Paul Debevec, forskare i datorgrafik vid IKT, Institutet för kreativ teknik, vid University of Southern California i Kalifornien, haft svårt att släppa hur han först kunde se klänningen som guld och vit och senare svart och vit, för att ta ett sista grepp om "The Dress".

– Eftersom mitt laboratorie vid University of Southern California studerar olika materials reflektionsförmåga tycktes det lämplingt att beställa ett exemplar av klänningen. När jag såg att min Iphone tog bilder av klänningen i både blått och svart och vitt och guld beroende på hur nära kameran var tyckte jag att det var värt att lägga ut, skriver Paul Debevec i ett mejl till Metro.

Our copy of the famous blue & black dress came in today. On the left, the dress hanging outside our lab lit by office...

Posted by Paul Debevec on Tuesday, 24 March 2015

Debevec skriver i sitt Facebook-inlägg att klänningen som hänger till vänster i bild är upplyst av rummets lysrör, fotograferad med den främre kameran på hans Iphone 6. Till höger hänger samma klänning i samma position och belysning, med den enda skillnaden att kameran hålls närmare och vänster i position tillräckligt länge för att vitbalansen inte ska utgå från någon annan referens än det blå och svarta.

Det menar han gör att telefonen gissar att de ljusaste punkterna, det vill säga de blå, faktiskt är vita. Det i sin tur förstärker det röda och gröna i bilden vilket "neutraliserar den blå färgen och gör den grå". Genom att starkt förstärka det röda och gröna spetsränderna kan de sedan bli guldfärgade.

– Det här förklarar varför klänningen kan ses i båda färguppsättningarna, men det är fortfarande otroligt att hälften av de som tittar på bilden ser klänningen i en färgskala och den andra halvan i en annan, skriver Paul Debevec.

Kort och gott tycks det vara vårt visuella system i kombination med fotografiet lurar vårt seende:

– Jag tycker att "The Dress" är ett underbart bevis på när vetenskapen kring fotografi och mänsklig perception avslöjar en förvånansvärt komplex fråga, genom något så enkelt som vilken färg en klänning har.