Nyheter

Någon beställde iphones med Katarinas organisationsnummer – sedan fick hon en faktura på 100 000 kronor

Mattias Falkbåge är gruppchef för polisens nationella bedrägericentrum och menar att den här typen av bedrägerier inte är helt ovanliga.
Mattias Falkbåge är gruppchef för polisens nationella bedrägericentrum och menar att den här typen av bedrägerier inte är helt ovanliga.

I januari upptäckte Katarina, som driver ett småföretag i Stockholmsregionen, att hon plötsligt fått hem ett 10-tal telefoner, portabla bredband och abonnemang i sin brevlåda. Någon hade beställt dem i hennes namn, och Katarina fick en faktura på ungefär 100 000 kronor att betala. – Jag är rädd att någon ska krossa fönstren hos mig, komma in och ta telefonerna, säger Katarina.

Katarina är i 50-årsåldern och driver ett småföretag i Stockholmsregionen. En dag i januari upptäckte hon plötsligt att hon fått hem ett paket. I paketet fanns ett tiotal Iphone 7, portabla bredband och tillhörande abonnemang.

– Någon beställde förmodligen telefonerna med hjälp av mitt organisationsnummer, säger Katarina till Metro.

LÄS MER: Anna lurades på 140 000 kronor – av väskbedragare

Katarina kom sedan att få hem en faktura på cirka 100 000 kronor, en faktura hon försökte bestrida hos Telenor som var avsändare till paketen. Katarina kom även att polisanmäla händelsen. När Metro kontaktar Stockholmspolisen bekräftar man att en sådan anmälan är upprättad, men att ärendet senare kom att läggas ned.

– Jag är rädd att någon ska krossa fönstren hos mig, komma in och ta telefonerna, säger Katarina.

När Metro kontaktar Telenor bekräftar man att någon beställt det paket Katarina fick hem, via Katarinas organisationsnummer. Enligt Telenor är ärendet sedan januari under utredning som ett bedrägeriärende, och även Telenor själva har gjort en polisanmälan.

Till Metro uppger Telenor att det här, att privatpersoner kan beställa varor och tjänster med hjälp av ett företags organisationsnummer, är ett problem de känner till men som de just nu håller på att åtgärda.

– Tyvärr finns det bedrägerimöjligheter om man lyckas kringgå betalningssystemen, vilket är det som har hänt i det här fallet. Vi håller just nu på att implementera bank-id på alla beställningar för att förhindra och försvåra att sådant här ska kunna hända, säger Niclas Bergervik, pressinformatör på Telenor.

LÄS MER: Svensk pensionär lurades på 700 000 kronor av bedragare

Mattias Falkbåge är gruppchef för polisens nationella bedrägericentrum och menar att den här typen av bedrägerier inte är helt ovanliga och någonting man ser regelbundet framför allt när det kommer till IT-utrustning.

Mattias Falkbåge menar att det är svårt att som företag skydda sig mot den här typen av bedrägerier, men att det finns ett stort ansvar hos företag att bekräfta att personen som gör beställningen faktiskt är den hen uppger sig för att vara.

– Det är de som tar emot beställningen som måste bli bättre på att höra av sig och dubbelkolla att den här personen faktiskt är firmatecknare. Vi har idag e-legitimation och bank-id idag som enkelt kan användas för sådant.

Fotnot: Katarina heter egentligen något annat.

LÄS MER: Mikael lurades på 300 000 kronor – och kärleken

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Bedrägeri