Nyheter Sverige Hälsogranskaren

Nej, det är inte farligt att träna när du är bakfull

Jodå, det går visst att träna dagen efter att man druckit, säger Örjan Ekblom, docent i idrottsvetenskap. Bilden är ett montage.
Jodå, det går visst att träna dagen efter att man druckit, säger Örjan Ekblom, docent i idrottsvetenskap. Bilden är ett montage.

Första dagen på det nya året och det är dags att ta tag i allt det där du lovade dig själv förra året. Men hur bra är det egentligen att gå till gymmet i dag?

Kanske var det att komma igång och röra på dig en av sakerna du lovade? Men det kanske blev lite sent och lite mycket att dricka i går och soffan och nyårsdagspizzan lockar mer än en svettig panna? Och det är ju faktiskt både onödigt och farligt att träna efter att man druckit – eller?

Örjan Ekblom, docent i idrottsvetenskap på Gymnastik- och idrottshögskolan har studerat en stor samling studier som gjorts i ämnet alkohol och träning. Han reder ut det här med träning och bakfylla. Hur funkar det att träna efter man druckit?

– Om man kombinerar träning med alkohol verkar det som att förutsättningarna för att bygga muskler blir något hämmade. Men man vet inte exakt hur mycket man måste dricka eller hur länge det håller i sig efter att man druckit. Vad gäller konditionsträning är effekterna mindre. Alkohol gör också att man blir sämre på att använda musklerna på rätt sätt.

LÄS MER: Träning som sparar tid på gymmet

Så det ger mindre att träna bakis?
– Nej, det är fel. Det finns inte studier som ger ett exakt svar, eftersom man inte gärna kan supa ner försökspersoner hur som helst. Men det är alltid bättre att träna än att inte träna.

Kan det vara skadligt att träna dagen efter man druckit?
– Nej. Det finns studier som visar att det inte är riskabelt och det verkar inte vara nån fara för hjärtat om man är fullt frisk. Däremot kan styrketräning vara motoriskt utmanande eftersom man har sämre motorik efter att man druckit, därför ska man ta det lugnt så man inte skadar sig. Så kör en lättare träning. En promenad eller joggingtur är perfekt dagen efter.

Så hur ska man göra för att hålla det där löftet?
– Toppåret 2015 var hållbar utveckling och det är precis vad som gäller med träning. Det måste vara hållbart, börja försiktigt och kom ihåg att du ska vilja fortsätta längre. Tråka inte ut dig, det ska vara kul och man ska må bra av att träna.