Nyheter Sverige Viralgranskaren Viralgranskaren Teknik

Nej, du kan inte vinna presentkort – så lurar bluffsidorna julshoppare

Flera shoppinggallerior har drabbats av bedragare på Facebook. Bluffare utger sig för att vara kända varumärken som Nordstan och NK och lottar ut presentkort. Men tävlingarna är fejk.

”Få en personlig stylist och ett presentkort med ett värde av 5 000 kronor till dig och din vän”. Så står det i annonsen på Facebook-sidan ”Nordstan Gothenburg”.

Men den som letar upp den västkustska shoppinggallerians riktiga Facebook-sida, som bara heter ”Nordstan”, kan däremot läsa: ”VIKTIG INFORMATION! Det har kommit till vår kännedom att ett falskt konto utger sig för att vara Nordstan på Facebook.”

►LÄS MER: Nej, du kommer inte vinna Iphones med ett klick – tävlingssidorna på Facebook är en bluff

När Metro ringer till Nordstans vd Ulrika Carlsson bekräftar hon att det rör sig om en bluff.

– Det är verkligen någon som är ute efter att luras. Vi gör allt vi kan för att få ut information, för att skydda våra kunder, säger hon.

En nästan identisk bluff har drabbat NK i Stockholm.

– Vi lade märke till det igår. Vi har agerat på det och informerat våra följare på Facebook att detta har skett. Vi har även uppmanat våra kunder till försiktighet kring att lämna ut sina uppgifter eller att klicka på obekanta länkar, säger Hanna Blom, presskontakt på Nordiska kompaniet.

Även Emporia i Malmö varnar på sin Facebooksida för en liknande bluff:

”Vi vill poängtera att om ni ser nedan budskap så är det inte vi som har skapat detta utan det är en bluff. Om ni ser den sidan så hjälp oss gärna att anmäla sidan.”

– Det vi gör i ett sådant här läge är att anmäla till Facebook som stänger ner sidan, och det gjorde de väldigt fort, säger regional centrumchef Johan Torge.

►LÄS MER: Dela inte Facebooktävlingarna – de kan vara olagliga

De falska tävlingarna har dock fått en viss spridning, och flera personer som hört av sig till Viralgranskaren hann dessvärre gå på Nordstan-bluffen. En läsare skriver att han trodde han kunde vinna 35 par skor genom att bara betala frakten på 5 kronor.

”Jag var så korkad så att jag gick på detta och har försökt avsäga mig ett abonnemang som fanns i det finstilta. Det påstås att man efter 5 dagar måste betala 499kr/mån för abonnemanget”, skriver han.

Viralgranskaren har tidigare varnat för tävlingar på Facebook och det är inte första gången stora varumärken drabbas av liknande bluffar. Metro skrev tidigare i år om hur Ikea varnade för en fejkkampanj.

– Jag tycker NK eller Nordstan borde fundera på om det är varumärkesintrång, i och med att deras varumärke används och de inte har tillåtelse till det, säger Jan Olsson vid polisens Nationella bedrägericenter.

– Antingen blir det bara varumärkesintrång, om de säljer varor som köparen sedan får. Men om de inte skickar några varor så är det bedrägeri.