Nyheter Viralgranskaren Viralgranskaren Samhälle

Nej, du måste inte betala bara för att du svarar i telefonen

I ett inlägg på Facebook som delats över 7 000 gånger varnar en privatperson för ett nummer som ser ut som ett svenskt nummer, men som egentligen är ett utlandsnummer och drar pengar från sen som svarar. Men det stämmer inte – eftersom det är tekniskt omöjligt.

"VARNING!! det har kommit ett nytt nummer som ser ut som ett svenskt mobilnummer men det är ett utomlandsnummer som ringer och drar pengar igen, dom drar mer än 50kr på ditt abonnemang!!! Sprid vidare så dom inte drar från dig!!!! Och om detta nummer ringer svara inte!!!" Så lyder ett Facebookinlägg som i skrivande stund delats över 7 000 gånger och som just nu sprids friskt. 

Det är inte första gången den här typen av varningar spridits på sociala medier. ”Pengarna stjäls – när du svarar”. ”Polisen varnar nu för ännu en telefonbluff”. ”Se upp för 001-nummer”. Så löd också rubriker i Aftonbladet, Expressen/GT och Värmlands Folkblad 2014 när den här artikeln först publicerades.

Men ”telefonbluffen” är en bluff i sig.

Enligt artiklarna har flera personer polisanmält att de blivit uppringda, oftast av nummer som börjar på 001, och sedan debiterats bara för att de har lyft på luren. I artiklarna säger Värmlandspolisens presstalesman att personerna har debiterats hundratals kronor och att de är skyldiga att betala beloppet.

– Det kan inte kosta att bara svara i telefonen. Det går inte, säger Anders Nyman, konsumentjournalist som driver sajten Knyt.se.

– Anledningen till att de här ringer upp slumpvis utvalda människor är naturligtvis i hopp om att de ska ringa tillbaka – för då kostar det en massa pengar. Men att debiteras bara för att man svarar är omöjligt. Någonstans har det uppstått ett missförstånd, kanske för att poliserna som tar emot anmälningarna inte alltid så tekniskt kunniga, menar Anders Nyman.

Telefonoperatörerna bekräftar att det omöjligtvis kan kosta pengar att bara lyfta på luren vid ett inkommande samtal.

– Det är tyvärr en återkommande missuppfattning från medier och brottsbekämpande myndigheter att kunder kan debiteras bara för att de svarar på ett så kallat bluffsamtal från ett okänt utlandsnummer. Det som däremot kan hända är att kunden råkar ringa upp ett missat utlandsnummer – och i så fall finns det däremot risk att sådana bedrägerier drabbar en kund vilket då naturligtvis är mycket tråkigt, säger Tele2:s presschef Oliver Carrà.

Även Telia går ut på sin Facebooksida och tillbakavisar polisens uppgifter i tidningsartiklarna.

”Det är helt enkelt inte möjligt att bli debiterad när man svarar på inkommande samtal”, skriver Telia.

Telekombolaget skriver även att de har varit i kontakt med polisen i Värmland, som bekräftar att detta är en uppfattning som finns inom polisen. Enligt Telia uppger polisen dessutom att de inte har någon källa som kan bekräfta att detta faktiskt har hänt.

Så sent som i april i år berättade Viralgranskaren om en liknande falsk varning som cirkulerade i sociala medier.

Den gick ut på att ett elbolag fakturerade personer som svarade när elbolagets säljare ringde dem. Facebook-inlägget med dessa uppgifter delades tiotusentals gånger – men Viralgranskaren kunde berätta att det inte ens är tekniskt möjligt.

– Det går inte att belasta ett konto för inkommande samtal inom Sverige, så det är ingenting man behöver oroa sig för, sa Mattias Grafström, vd för Telekområdgivarna, till Viralgranskaren då.

Konsumentjournalisten Anders Nyman på Knyt.se har också lagt märke till att den här typen av varning dyker upp med jämna mellanrum.

– Det är egentligen en klassisk klintbergare. Skrämselfaktorn i ”det kan gå åt skogen bara av att du beter dig helt normalt” är ju väldigt hög och man tänker sällan till en extra gång innan man delar varningen vidare. Det är förmodligen därför myten lever vidare, säger Anders Nyman.

Telekområdgivarna skriver även om de felaktiga påståendena i Aftonbladet här.

LÄS MER: Nej, inget elbolag debiterar din mobil när du svarar