Nyheter Sverige Hälsogranskaren

Nej, färska grönsaker är inte nyttigare än frysta

Nutritionist Veronica Öhrvik rekommenderar dig att välja de grönsaker du tycker är godast och mest praktiska.
Nutritionist Veronica Öhrvik rekommenderar dig att välja de grönsaker du tycker är godast och mest praktiska.

När det ska handlas grönt ratar många frysdisken och väljer de färska grönsakerna i tron om att de är nyttigare. Nu kan ni sluta upp med det för enligt nutritionisten Veronica Öhrvik är grönsakerna precis lika nyttiga.

– Nej det stämmer inte att färska grönsaker är nyttigare än frysta, säger Veronica Öhrvik, nutritionist på Livsmedelsverket.

Grönsaker är enligt henne som allra nyttigast direkt när de har skördats. Men när de väl kommer i butik är det ingen skillnad i näringsvärde mellan de färska och frysta grönsakerna.Dessutom är ofta kilopriset billigare på frysta grönsaker jämfört med färska. 

► LÄS MER: Han har jobbat med matförgiftningar i 20 år – det här vägrar han att äta

– Nej det är ingen skillnad så i stället tycker jag att du ska välja det som du tycker är godast och mer praktiskt, säger Veronica Öhrvik.

Grönsaker värmebehandlas innan de blir nedfrysta. Värmebehandlingen kan göra enzymerna som finns i grödorna inte längre är aktiva. Men medan näringsvärdet för de färska grönsakerna sjunker för varje dag som går sjunker inte näringsvärdet mer efter att de frysta grönsakerna frysts ner.

– Eftersom det inte är något fett i grönsaker så kan de förvaras i frysen riktigt länge, säger Veronica Öhrvik.

För att få dina färska grönsaker att hålla så länge som möjligt rekommenderar hon att förvara dem i kylen och undvika att de tappar vätska. Det senare gör du genom att vänta med att skära i grönsakerna.

► LÄS MER: Nej, frukost är inte ”dagens viktigaste mål” – ät när du vill

– Man ska helst inte skära i grönsakerna för långt innan de ska ätas. Men jag gör själv så att jag skär upp i bitar eftersom jag tycker att det är smidigt att göra en större sallad som räcker längre, säger Veronica Öhrvik.

Oavsett vilken grönsak du väljer rekommenderar Livsmedelsverket ett dagligt intag. 500 gram för vuxna och 400 gram för barn per dag.

Mer om Hälsa