Nyheter Viralgranskaren Viralgranskaren Mat & Dryck

Nej, Ica-butiken säljer inte öl i lösvikt

Även om det står i artiklarna att det rör sig om ett skämt så ser det knappast ut så på Facebook, Twitter och på nyhetssajternas förstasidor.
Även om det står i artiklarna att det rör sig om ett skämt så ser det knappast ut så på Facebook, Twitter och på nyhetssajternas förstasidor.

Glad att det är helg? Har du sett nyheten om Ica-butiken som säljer öl i lösvikt? Den fejkade reklamen kommer från en Ica-handlare som vill göra parodi på chips i lösvikt-succén. Men att det är ett skämt framgår knappast av sättet olika medier visar upp den.

Ica Supermarket Morön i Skellefteå har gjort succé på sociala medier med sin senaste "kampanj" – öl i lösvikt. Det är en skämtvideo som Ica-handlaren Tommy Alm kom på sedan chips i lösvikt blev enormt hyllat tidigare i veckan. En mycket roligt klipp, tycker vi 

Han kan ses hälla upp olika ölsorter i en påse och blanda "finöl" och "fulöl". Inne i tidningsartiklar om ölbuffén står det i olika ordalag att det "verkar vara" ett skämt, men det framgår knappast på nyhetssajternas Facebook-poster, Twitter-inlägg och förstasidor – där det låter som att det är på riktigt.

– Jaha, det var värsta, skrattar Tommy Alm till Metro.

– Det är inte första april än, även om det är så varmt att man kan tro det.

Ica-butikens Facebook-sida har klippet setts nära 35 000 gånger. Tommy Alm har gått och tänkt på idén länge och såg sin öppning när chips-i-lösvikt-historien blev viral.

Frågar kunderna i butiken om det?

– Javisst, de tycker att det är roligt och frågar var lösvikten är.

AftonbladetVästerbottens-Kuriren och Nyheter24 har publicerat artiklar om Tommys öl-buffé och har bland annat skickat ut historien på Twitter med formuleringen: " Ica-butikens nya knep: Sälja öl på lösvikt​".

Många som kommenterar videon i sociala medier verkar ta historien på allvar: "Grymt!", "Bästa idén i Sverige!" går bland annat att läsa i kommentarfält.

Det är lätt att missa när det står att något är på skoj, särskilt när det marknadsförs som en riktig nyhet. Ica-handlaren Tommy Alm gjorde i alla fall en riktigt kul parodi på konkurrentens chips- och ostbågsbuffé – här kan du se videon:

Nyheter24:s chefredaktör Henrik Eriksson skriver i ett mejl till Viralgranskaren att han inte tycker att det är att lura läsarna och att man inte har blivit uppmärksammade på att några läsare känt sig vilseledda.

Han påpekar även att man vid tre tillfällen i sin text skriver att det rör sig om ett skämt.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset