Metro Debatt

Nej, lärare har inte mer ledighet än andra

Johanna Jaara Åstrand är ordförande i Lärarförbundet.
Johanna Jaara Åstrand är ordförande i Lärarförbundet.

De som tror att lärare har mer ledighet än andra har dålig koll. I själva verket arbetar lärare betydligt mer än de får kompensation för, skriver Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet.

”Du har ju i alla fall ett långt sommarlov”. Ett påstående som lärare ofta får höra från utomstående. Men den som säger så vet troligtvis inte hur arbetssituationen ser ut för lärare och blottar både en stor okunskap om lärares arbetstid och om komplexiteten i läraruppdraget.

Lärare har lika mycket årsarbetstid till förfogande som de flesta andra yrkesgrupper, bortsett från de som har arbetstidsförkortning. De flesta lärare har dock en veckoarbetstid på i snitt 45,5 timmar när andra på arbetsmarknaden arbetar 40 timmar i veckan. Anledning till denna ordning är rätt självklar, att lärarna arbetar mer när eleverna befinner sig i skolan under terminerna.

►LÄS MER: Läraren Fredrik tröttnade på stöket i klassrummet – nu får han respekt

När eleverna sedan har sommarlov måste lärarna, utöver sina semesterdagar, ta ut kompensationstiden för de timmar de redan jobbat in under årets två terminer.

Den krassa verkligheten är dock att lärare arbetar betydligt mer än de får kompensation för. Skolverket fann till exempel i sin studie ”Lärares yrkesvardag” att en grundskollärare arbetar i genomsnitt 48 timmar i veckan. Av en ny rapport som Lärarförbundet har tagit fram framgår dessutom att nio av tio grundskollärare vittnar om för hög arbetsbelastning. Lärarna har bara 19 minuter i genomsnitt till för- och efterarbete av en lektion.

Det är givetvis helt otillräckligt för att kunna säkerställa en verksamhet av hög kvalitet. Ett högt tempo i arbetet behöver inte vara ett problem. Det kan vara både stimulerande och roligt. Men när tiden inte räcker till för att göra jobbet så bra som man skulle vilja, när arbetsuppgifterna blir fler utan att något tas bort och när ens kompetens används till fel saker, blir arbetsbelastningen skadlig och kan leda till långa sjukskrivningar. Så är det för många lärare och den trenden måste vändas – friska lärare med bra förutsättningar är nödvändigt för att läraryrket ska locka fler och elevernas kunskapsutveckling ska förbättras.

►LÄS MER: Läraren Pernilla slutade ge läxor – då höjdes resultaten

Sverige behöver en stark lärarkår med förtroendet och förutsättningarna att lösa kunskapsutmaningarna. Dessutom behövs politiker och en allmänhet som visar respekt och erkännande av lärares betydelse för individers och samhällets utveckling.

Att få bidra till och se elevers utveckling och att själv få utvecklas i ett kollegialt samarbete är enligt många lärare det bästa med yrket. Den glädjen, entusiasmen och kreativiteten måste få växa.

Lärarna ska finnas till för eleverna och yrkets utveckling, då måste tiden finnas till för lärarna. Dit hör även tiden till återhämtning, rekreation och avkoppling. I Sverige kallas det semester.

Johanna Jaara Åstrand

Ordförande Lärarförbundet

Mer om Debatt