Nyheter Viralgranskaren Viralgranskaren Teknik

Nej, Nike delar inte ut 15 000 par gratis skor

På Instagram växer nu flera falska Nike-konton. Ett av dem, som fick över 14 000 följare innan det sängdes ner, utlovar gratis skor till alla som sprider kampanjen vidare.

Skärmdump från Instagram

Det började för knappt två veckor sedan. Budskapet var enkelt: de första 1 000 personerna som följer @Nike.EU på fotodelningsappen Instagram och sprider sidan vidare till sina vänner får ett par valfria skor från Nike.

Efter någon dag hade tusengränsen uppnåtts. Men plötsligt ändrades informationen på sidan. De 3 000 första skulle få välja ett par skor gratis. Sedan har det eskalerat. I måndags hade kontot @Nike.EU 14 000 följare, på onsdagen var det borttaget.

På Nikes europeiska supportkontor i Storbritannien är man väl medveten om kampanjen på Instagram och säger att det är en förfalskning. Huvudkontoret vill inte ge något officiellt uttalande men medarbetarna har informerats om att varna för Instagram-kampanjen och uppmana kunder att bara hålla sig till den officiella webbsajten och andra auktoriserade återförsäljare.

Följarna som hoppas på gratis Nike-skor kommer från länder runtom hela Europa. En av de som valde att följa och dela vidare @Nike.EU är Siri Olofgörs.

Hon såg kampanjen på sin väns instagramkonto. Först var hon glad över chansen att få ett par gratisskor.

– Men när siffran för hur många som skulle få gratis skor ökade i takt med följarna skrev jag till min vän som jag också delat till: “haha vad lurade vi är”, säger hon och skrattar.

I takt med att antalet följare av @Nike.EU började plana ut på drygt 14 000, startades nya fejkkonton. I slutet av förra veckan dök kontot Nike.world upp med samma budskap om gratis skor till de första följarna. Samma budskap sprids även genom Instagramkontot @Rebook.EU.

Vem eller vilka som ligger bakom bluffanvändarna är fortfarande oklart.

Bluffkonton på sociala medier blir ett allt vanligare fenomen. Bluffmakare använder stora företagsnamn och loggor i kombination med ett erbjudande om en gratis produkt eller tjänst. De två senaste åren har de svenska företagen Ica, SF och SAS dragits med falska konton.

Syftet med de falska kontona är ofta oklara. I fallet med SAS visade sig användaren vara en ung man från Norge som efter en tid ändrade budskapet till “Följ kungen som lurade de alla”.

Mikael Ehrlington, pr-konsult på svenska pr-byrån Rippler har jobbat med kampanjer på sociala medier. Han tror att det också kan finnas vinstmotiv bakom.

– Det finns en hel marknad för låtsaskonton på Twitter, Facebook och andra sociala medier. Blufföretagen bygger upp falska konton med många följare för att sedan sälja dessa vidare till andra som vill nå ut med sina reklambudskap. Varje följare är en potentiell kanal för att nå ut med ditt varumärke. Det handlar om exponering, säger Mikael Ehrlington.

Läs också