Nyheter Sverige

Nu förbjuds Arla att kalla Bregott för smör

En av Arlas konkurrenter upprördes över bolagets felaktiga marknadsföring av produkten "Bregott Gourmet".
En av Arlas konkurrenter upprördes över bolagets felaktiga marknadsföring av produkten "Bregott Gourmet".

Nu måste Arla börja kalla sitt ”Bregott Gourmet” för något annat än smör. Marknadsdomstolen har nämligen förbjudit Arla att marknadsföra produkten som något den inte är och Arla riskerar nu att betala vite på en miljon kronor.

Enligt Marknadsdomstolens dom har Arla marknadsfört sin produkt "Bregott Gourmet” som ett smör. För att en produkt ska kunna klassas som smör måste den innehålla 80 procent mjölkfett. Problemet är att ”Bregott Gourmet” inte når upp till kraven och detta var något som fick konkurrenten Unilever, som säljer produkter under varumärken som Milda, Lätta och Becel, att reagera. 

►LÄS MER: Margarin kan "hålla" i 40 år – men det kan smör med

Marknadsdomstolen bedömer att Arlas marknadsföring inte ”stämmer överens med god marknadsföringssed” eftersom produkten inte uppfyller kraven för att få kallas just smör. Dessutom gör domstolen bedömningen att konsumenternas förmåga att fatta välgrundade beslut sannolikt påverkas av den felaktiga marknadsföringen. 

►LÄS MER: Arlas chefer spenderar böndernas pengar på sprit och cigg

Nu kan snedsteget bli kostsamt eftersom Marknadsdomstolen hotar med vite på en miljon kronor. Enligt domen medger Arla att det finns vissa brister i deras marknadsföring av ”Bregott Gourmet” och nu ska bolaget ersätta Unilever för rättegångskostnaderna på 162 000 kronor. 

Mer om Brott