Nyheter Sverige

Nu finns partiets logga även som dildo

Sexbutiken i Malmö har tagit fram en dildo som de beskriver som "blåklintsfärgad" och för tankarna till Liberalernas nya logga. Bilden är ett montage.
Sexbutiken i Malmö har tagit fram en dildo som de beskriver som "blåklintsfärgad" och för tankarna till Liberalernas nya logga. Bilden är ett montage.

Många har skämtat om att Liberalernas nya logga liknar ett manligt könsorgan. Nu har en sexbutik hoppat på skämtet – genom att ta fram en dildo inspirerad av L:et. "Vi hoppas på att komma över 4 procent-spärren.", säger ägaren av sexbutiken.

När Folkpartiet bytte namn till Liberalerna bytte de också ut blåklinten till ett L med runda kanter. För många för den nya loggan tankarna till ett manligt könsorgan och skämten på nätet har gått varma. Nu har även en sexbutik i Malmö hoppat på penis-spåret – och det med råge. De har nämligen tagit fram en dildo som liknar Liberal-L:et, vilket Sydsvenskan skrivit om.

– Vi hade lunchrast och satt och skojade om loggan. Det är ju tydligt för alla vad den liknar förutom dem själva. Det  ena ledde till det andra och några dagar senare hade vi en blåfärgad dildo i butiken, säger Tobias Lundqvist, ägare av sexbutiken Oliver & Eva.

►LÄS MER: L:s nya logga möttes av hånskratt

Butiken beställde dildon av sin leverantör och de gick igenom många färgprover innan de hittade den mest blåklintsfärgade. Dildon har sugpropp för att "stå stabilt när det blåser vänstervindar”, förklarar Tobias Lundqvist.

– Vi tar ingen politiskt ställning i det här men vi är glada när sexualfrågor lyfts och om ett riksdagsparti har ett könsorgan som logga har vi en ljus framtid framför oss, säger Tobias Lundqvist.

Dildon har funnits i butik i mindre än ett dygn och hittills har den mötts med glada tillrop, enligt Tobias.

– Det har i första hand varit glada kommentaren och skrattande smileys. Men vi hoppas på att den ska sälja och att vi ska komma över 4 procent-spärren, säger han.

►LÄS MER: Delade meningar om L:s logga

Butiken har även tidigare gjort produkter av nyheter. När fotbollsspelaren Suarez bet en annan fotbollsspelare i örat gjorde butiken en bröstklämma med hans ansikte på. Då blev de uppmärksammade över stora delar av världen och omskrivna i sporttidningar och Huffington Post.