Nyheter Sverige

Nu inleds årets "däckrazzia" – ska se till att alla har bra däck

Om bilen har ett högre lufttryck rekommenderat, ämnat för tung last eller av miljöskäl, kan man välja att köra med det hela tiden. Men två tredjedelar av bilisterna har ingen koll på sitt däcktryck. Arkivbild.
Om bilen har ett högre lufttryck rekommenderat, ämnat för tung last eller av miljöskäl, kan man välja att köra med det hela tiden. Men två tredjedelar av bilisterna har ingen koll på sitt däcktryck. Arkivbild.

Allt färre bilister kör på slitna däck med dåligt mönsterdjup. Men lufttrycket är det ganska få som bryr sig om, trots att rätt tryck i däcken både sparar pengar och gör färden säkrare.

Denna vecka görs den årliga "däckrazzian" på olika håll i Sverige. Polisen gör ordinarie trafikkontroller, och direkt efteråt finns utsända från trafiksäkerhetsorganisationen NTF på plats för en frivillig kontroll av däcken.

Andelen däck med för dåligt mönsterdjup har sjunkit sedan razziorna startade för drygt tio år sedan. Däremot har det blivit fler som kör på vinterdäck sommartid, i fjol så många som fem procent, trots att det ger sämre grepp och bromssträcka.

Och när det gäller att ha koll på lufttrycket syns ingen förbättring.

– Ungefär två tredjedelar av bilisterna vet inte när de kollade lufttrycket senast, eller har inte gjort det den senaste månaden, säger Pontus Grönvall på Däckbranschens informationsråd.

– Med för dåligt tryck slits däcken mycket fortare. Det kostar pengar, är dåligt för miljön eftersom nya däck måste tillverkas, och gör bränsleförbrukningen högre. Dessutom kan man få problem att manövrera i ett kritiskt läge om trycket är för dåligt, eller det skiljer för mycket mellan däcken på samma axel, säger Grönvall.