Nyheter Ekonomi Världen Sverige

Nu reser vi längre för att shoppa

Nu reser vi längre för att shoppa Helena Dunker, 18, arbetssökande, Malmö och Oscar Järnhäll, 18, lagerarbetare Åkarp är ute och handlar. – Det finns många fräscha köpcenter runt Malmö, det är första gången jag är just i Burlöv. Det är skönt att det inte är så mycket folk och att allt är samlat på samma ställe, säger Helena.
Nu reser vi längre för att shoppa Helena Dunker, 18, arbetssökande, Malmö och Oscar Järnhäll, 18, lagerarbetare Åkarp är ute och handlar. – Det finns många fräscha köpcenter runt Malmö, det är första gången jag är just i Burlöv. Det är skönt att det inte är så mycket folk och att allt är samlat på samma ställe, säger Helena.

Reser. Fler åker längre för att shoppa – även om kläderna finns att köpa på hemorten. – Folk har ofta ont om tid och passar på att handla kläder i samband med att de köper möbler eller elektronik, säger Henrik Vestin, analytiker på HUI Research.

Samtidigt som helt nya handelsplatser byggs runt om i landet startar modekedjorna också butiker kring möbel- och elektronikjättarna. Det får svenskarna att öppna sina plånböcker mer än vad de tänkt. Har man ändå åkt till Ikea eller Media Markt passar man på att handla kläder och skor i gallerian intill, menar Henrik Vestin.
– Vi gillar att spontanshoppa. Det mesta av det vi handlar är ju sådant som vi inte behöver för att klara oss i livet, säger han.

Enligt en ny analys från HUI Research sker hälften av all försäljning i 24 av landets 290 kommuner. Bortsett från gränskommunerna Haparanda och Strömstad är det kommuner utanför de stora städerna som toppar handelsutvecklingen de senaste åren. 
– Burlöv utanför Malmö har till exempel ganska få invånare, men stora handelsplatser som boende i andra kommuner åker till, säger Henrik Vestin.

Även om nyetableringarna slår hårt mot befintlig handel på vissa håll finns det utrymme för ännu fler köpcentrum i landet, enligt Henrik Vestin.
– När utbudet ökar lägger vi också mer pengar på shopping, säger han.