Mat & Dryck Teknik Nyheter Sverige

Nu tar de svensk surdeg till London

Nu tar de svensk surdeg till London – Fabrique är som vårt tredje barn, säger David och Charlotta Zetterström, båda  35 år, här med fyra månader gamle sonen Edward. Saknas på bilden gör  dottern Bianca, 3 år.
Nu tar de svensk surdeg till London – Fabrique är som vårt tredje barn, säger David och Charlotta Zetterström, båda  35 år, här med fyra månader gamle sonen Edward. Saknas på bilden gör  dottern Bianca, 3 år.

När de öppnade stenugns-bageriet Fabrique 2008 blev David och Charlotta Zetterström en del av den svenska surdegsvågen. I dag har de sju butiker i Stockholm och snart öppnas en filial i den trendiga London-stadsdelen Shoreditch.

Historien om Fabrique är en kärlekssaga på flera sätt. Bakom företaget står de ­äkta makarna Zetterström, som faktiskt träffades när de arbetade på samma bageri – David som bagare och Charlotta i butiken.

– Sedan pluggade vi båda vidare till civilekonomer, men jobbade på bagerier vid sidan om. Så passionen för bröd och hela bagerigrejen hängde med hela tiden, säger Charlotta.

Parets gemensamma dröm om att driva ett eget bageri, där brödet bakas för hand på traditionellt vis, blev verklighet när de för fyra år sedan öppnade Fabrique på Scheelegatan i Stockholm. Sedan dess har antalet anställda gått från två till ett 40-tal, och företagets omsättning har mellan 2009 och 2011 ökat från 10 till 30 miljoner.

– Vi hade väl flyt som öppnade just 2008, när folk började bli mer medvetna och ville ha närproducerat. Så vi blev en del av surdegstrenden, menar David.

I dag har makarna sju butiker i Stockholm, sommaröppna Rute Stenugnsbageri på Gotland, och i oktober öppnas ett bageri i Shoreditch, London.

– Vi älskar London, men vi älskar inte deras bröd, säger Charlotta. Det var i april vi kom på idén att öppna där och nu är allt snart färdigt. Vi har fått tag på jättevackra lokaler där det precis har öppnats ett mikrobryggeri och en ekobutik intill.

David och Charlotta berättar att Londonborna börjar bli mer medvetna om vad de äter, men att trenden med ekologiskt och närproducerat inte riktigt blommat ut där ännu.