Nyheter Sverige

Nu vill ingen längre köpa stringtrosor

Från att ha varit på varje kvinnas – och en och annan mans – höft har plagget som kallas ”tandtråd” i Brasilien hamnat längst ner i underklädeslådan. ”Vi kan se ett minskat intresse”, säger Inger Lundqvist, underklädeschef på Lindex om stringtrosan.

Alamy/Montage

Försäljningen har rasat i årata. Är det dags att begrava stringtrosan nu?

På 1990-och 2000-talet var stringtrosan omåttligt populär och plagget – som designats för att vara osynligt genom kläderna – fick gärna sticka upp ovanför byxliningen för att härma Electrolux logga. 

Enligt en historisk genomgång av stringtrosans historia som The Frisky gjort blev den känd i och med designern Rudi Gernreich 1974, men populär i USA först i början av 1990-talet. Något senare kom den till Europa och Sverige för att nå sin peak under det tidiga nollnolltalet.

LÄS MER: Varannan svensk man byter inte underkläder varje dag

Men nu är det inte längre less is more som gäller när det gäller kvinnounderkläder. Sisqos favoritplagg har under en längre tid fått stå tillbaka för andra trosmodeller. Redan 2008 skrev Metro om plaggets vikande popularitet och sedan dess har trenden bara fortsatt.

Bara under förra året minskade försäljningen av stringtrosor med sju procent, enligt en undersökning från analysföretaget NPD Group som New York Times tagit del av. Samma undersökning visar en ökning av boxer- och hipstertrosor med 17 procent.

Svenskar är som bekant väldigt snabba med att snappa upp och till och med skapa trender och i svenska varuhus märks också trenden tydligt. 

– Vi kan se ett minskat intresse för stringtrosor och då framförallt de riktigt nätta modellerna, säger Inger Lundqvist, som är underklädeschef på Lindex.

Nu väljer svenska kvinnor andra modeller med mer tyg.

– Brazilian är en passform som ökar och vi ser också ett större intresse för highwaist, säger Inger Lundqvist.

Kapp Ahl gör samma spaning – det är mer täckande som gäller.

– Vi kan se en minskning i efterfrågan av den vanliga stringtrosan, men en ökning på den lite mer täckande boxerino-trosan, säger Helén Eriksson, pressinformatör. 

En annan förklaring till nedgången kan vara att den som vill dölja sina underkläder under en tajt byxa eller kjol nu har andra underkläder att välja på. 

– Teknikens utveckling gör också att det kommer andra "osynliga trosor" med till exempel laserskurna kanter som förhindrar att troskanten syns igenom kläderna, säger Helén Eriksson. 

Det i särklass största svenska klädmärket, Hennes & Mauritz, svarar att de inte kommenterar hur mycket av olika trosmodeller de säljer.

”Vi har inte strukit modellen i fråga ur vårt sortiment och vi väljer att inte spekulera i vad som kan tänkas bli mer eller mindre populärt på sikt.”, skriver Marie Rosenlind på H&M:s pressavdelning i ett mejl till Metro. 

LÄS MER: Här är de nya feministiska underkläderna