Nyheter Sverige

Ny lag: Läskreklam måste märkas med varningstext om hälsoriskerna

All reklam för drycker med tillsatt socker ska märkas med en varningstext.
All reklam för drycker med tillsatt socker ska märkas med en varningstext.

På tisdagen röstades den nya lagen igenom i San Francisco: läskproducenterna måste märka all reklam för drycker med tillsatt socker med en varningstext om hälsoriskerna.

Lagen, som röstades igenom enhälligt, kommer att börja gälla till sommaren om inte borgmästaren lägger in ett veto inom tio dagar. Den gäller all reklam för drycker som innehåller tillsatt socker, rapporterar Time.

Så här ser varningstexten ut som ska finnas på dryckesreklamen:

”VARNING: Drycker med tillsatt socker bidrar till fetma, diabetes och karies. Detta är ett meddelande från staden San Francisco.”

– I dag har San Francisco skickat ett tydligt budskap om att vi måste göra mer för att ta hand om våra medborgares hälsa, säger politikern Scott Wiener enligt Time.

Dessutom röstade man igenom att det inte får finnas reklam för drycker med tillsatt socker på offentligt ägda byggnader. Varningstexten behöver dock inte finnas på burkar och flaskor.

Representanter från läsklobbyn i delstaten har uttalat att de kan komma att stämma San Francisco i ett försök att stoppa den nya lagen, enligt nyhetsbyrån AP.

►LÄS MER: Så många sockerbitar innehåller trenddryckerna

►LÄS MER: Så många sockerbitar innehåller en burk kvarg