Teknik Nyheter Sverige

Ny studie: Små steg är knepet för att ändra vanor

Inre motivation är verksamt för den som vill ändra sitt liv på lång sikt. Arkivbild.
Inre motivation är verksamt för den som vill ändra sitt liv på lång sikt. Arkivbild.

Det viktigaste för att lyckas ändra sin livsstil är inre motivation. Och för den som vill lyckas på lång sikt är det bättre att börja förändra i små steg än att göra stora förändringar över en natt, visar en ny avhandling.

– Man kanske ska börja bara med att resa sig upp. Att stå upp och zappa i stället för att sitta i soffan kan ge betydande hälsoeffekter, säger Karin Weman Josefsson, forskare vid Högskolan i Halmstad och Göteborgs universitet.

Många, små förändringar i vardagen kan ge större hälsoeffekter än tre entimmes gympass i veckan, konstaterar hon.

Och så handlar det om motivationen – inte bara att den är stark, utan också vilken kvalité den har.

Hälften lägger av

Vi är många som lovat oss själva att börja leva det nya hälsosamma livet efter nyår. Eller efter semestern. Eller på måndag. Under själva nystarten är motivationen oftast väldigt stark, men inom några månader har ändå hälften lagt av.

I sin avhandling skiljer Karin Weman Josefsson på inre och yttre motivation.

Den yttre, att man känner att man borde, är något som uppmuntrande tillrop från läkare eller personliga tränare kan bidra med. Det kan även handla om att man drivs av skuldkänslor och egna borden och måsten. Den typen av motivation kan vara viktig för att komma i gång, men för att åstadkomma livslånga förändringar gäller det att hitta den inre, självbestämmande motivationen.

– Alla har inre drivkrafter, som nyfikenhet eller sökandet efter spänning, att vi tycker att det är skönt eller kul, säger Karin Weman Josefsson.

Utgå från individen

Misstaget som hälsocoacher, lärare, läkare, föräldrar och många andra gör när de försöker bidra till andras livsstilsförändring är att de inte utgår från individen, utan från sig själva eller allmänna hälsorekommendationer. Hemligheten är att de som ska göra en nystart måste känna att de gör egna val och att de gör saker som de känner att de klarar av, anser Karin Weman Josefsson.

– Om du visar att du bryr dig om människor, lyssnar på dem och hjälper dem att känna sig kompetenta, då kan du få fantastiska resultat.

Nu ska hon gå vidare med att utveckla internetbaserade hälsoverktyg som kan användas inom vården.