Nyheter

Ny studie: Snabbmat minst lika bra som träningstillskott

Efter träning sträcker sig många efter en dryck med proteinpulver. Men faktum är att snabbmat kan vara minst lika bra för att fylla på depåerna, visar en ny studie.

Alamy / TT
Ny studie: Snabbmat minst lika bra som träningstillskott

Vad du äter efter träning kanske inte spelar så stor roll som du tror.

Enligt en ny studiesom är publicerad i tidskriften International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, är snabbtmat lika bra som träningstillskott för att återhämta sig.

Tidigare studenten vid University of Montana, Michael Cramer, ville undersöka om träningskomplement verkligen är så nödvändigt. Han valde några av de mest använda komplementen som Gatrorade, PowerBar, och Cytomax energipulver för att jämföra dem med McDonalds-produkter.

Cramer bjöd in elva vältränade idrottsmän att delta. Efter att ha fastat i 12 timmar fick de utföra ett 90-minuter långt träningspass. Några av idrottsmännen fick därefter äta snabbmat och den andra delen intog träningskomplement.

Efter två timmar fick grupperna äta och dricka mer av den kost de blivit tilldelade. Och två timmar därefter fick grupperna cykla 20 kilometer på en träningscykel så snabbt som möjligt.

Både komplementen och snabbmaten innehöll nästan lika mycket kalorier, kolhydrater och proteiner. Snabbmaten innehöll dock inte helt oväntat mer sodium och fett. Under tiden togs prover på alla deltagare för att mäta glukos-, lipid-, insulin- och glykogen-nivåer.

En vecka senare utförde samma personer testet igen fast med den andra dieten än de hade första gången.

Det visade sig att alla idrottsmän genomförde testet precis lika snabbt båda gångerna. Samtidigt var halten glykogen i musklerna större för de som ätit snabbmat. Skillnaden var dock inte särskilt stor. Glykogen är viktig energikälla för musklerna som främst återfylls via hur mycket kolhydrater du äter. Glykogen är som musklernas bränsle – när det är slut försämras din prestationsförmåga.

Studien visade också att många andra värden var lika höga för gruppen som åt komplement som för de som åt snabbmat. Även om undersökningen var noga kontrollerad skedde den i liten skala, och resultatet kan varierar för personer som inte är lika tränade, står det i studien.

Cramer har dock en slutkläm: "Även om det kanske inte är helt klokt att byta ut träningstillskotten mot hamburgare så kanske komplementen inte ska ses som mirakelpulver."