Metro Debatt

Nyckeln till Trumps framgång: Känslor i stället för fakta

En stor del av framgången i valet beror på Trumps framtoning i sociala medier, skriver Kajsa Falasca, universitetslektor i medie- och kommunikationsvetenskap.
En stor del av framgången i valet beror på Trumps framtoning i sociala medier, skriver Kajsa Falasca, universitetslektor i medie- och kommunikationsvetenskap.

I en kampanj som varit galnare, smutsigare och mer negativ än alla andra presidentvalskampanjer chockade Donald Trump och tog sig hela vägen till Vita huset. Kanske kan det få fler politiker att argumentera med känslor i stället för fakta, skriver Kajsa Falasca, Universitetslektor i medie- och kommunikationsvetenskap.


Presidentvalskampanjen i USA 2016 har varit en exceptionell valrörelse på många olika sätt.
 
För det första så var det en kampanj som beskrivs som galnare, smutsigare och mer negativ än tidigare amerikanska kampanjer för att välja ny president. För det andra så var det en valrörelse då vi såg en kändis som utan politisk erfarenhet tog sig hela vägen till att bli en av två presidentkandidater.
Donald Trump lyckades mot alla odds under våren besegra de andra och bli republikanernas kandidat och redan då var det många som undrade vad detta kommer att betyda för politikens framtid. För det tredje var det ett val som inga opinions­mätningar lyckades förutspå.
 
Resultatet har chockat många, både amerikaner och andra runt om i världen. Redan under våren var det tydligt att Trump var en helt ny typ av kandidat till posten som världens mäktigaste. Han sa saker som ingen kandidat sagt tidigare, han twittrade som ingen annan och han fick ett genomslag som ingen annan.


►LÄS MER: Fyra anledningar till att jag visste att Donald Trump skulle vinna
 

Trump byggde en kampanj på känslor och ilska och fick ett stort medie­genomslag. Som kändis hade han ett försprång, människor kände igen honom och visste vem han var. Som affärsman visste han hur han skulle sälja sitt budskap som tog honom hela vägen till Vita huset.
 
Framgången som för­vånat så många bygger på en kampanj byggd på känslor stället för fakta. Trump har som ingen annan politiker kommit undan med rena lögner, skandaler och faktafel. Just för att han inte är en politiker som andra. Just för att han utmanar alla andra politiker och talar till dem som vill ha en president som inte är som alla andra. Att Trumps valkampanj var något som ingen  tidigare sett gjorde att han räknades ut tidigt. Många politiska kommentatorer sa att han inte hade det politiska stödet eller erfarenheten för att ta sig till presidentposten.
 
Men Trumps kampanj byggde till stor del på hans retorik, hans opolitiska språk som gick hem. Genom Twitter talade han med väljarna, mot sina opponenter och fick ett oerhört genomslag i de traditionella gammelmedierna. Trump lyckades göra det som alla andra politiker misslyckades med på sociala medier. Han var personlig och ofiltrerad vilket väljarna tog för en äkta ärlighet, en man som säger som det är utan omskrivningar.
 

►LÄS MER: Johan Norberg: Trump förlorar väljarnas kärlek när de ser att han bara är en stor käft
 

Trump lyckades vinna beskrivningen av verkligheten. Hans budskap övertygade och spädde på tvivel mot medier, demokratin och politiker. Ett budskap som ingen riktigt lyckades argumentera emot eftersom det bygger på känslor och inte fakta. Med sitt evangelium om att ”make America great again” så blev han världens mäktigaste man trots att han underskattats av hela etablissemanget.
 
Amerikanska valkampanjer följs av politiker och partier runt om i hela världen och de metoder som är framgångsrika brukar sprida sig. Efter Obamas seger 2008 plockade många kampanjer upp att sociala medier vara en nyckel till framgång bland väljare. Efter Donald Trumps seger så får vi se om allt fler partier och politiker väljer att argumentera med känslor i stället för fakta för att nå framgång.

Kajsa Falasca
Universitetslektor i medie- och kommunikationsvetenskap Mittuniversitetet

Mer om Debatt