Nyheter Sverige

Omstridda id-kontroller blir kvar

De omstridda id-kontrollerna förlängs i tre månader till. Arkivbild.
De omstridda id-kontrollerna förlängs i tre månader till. Arkivbild.

Trots protester och färre flyktingar blir id-kontrollerna på buss, tåg och färjor kvar i minst tre månader till.– Vi måste ta hänsyn till ordning och säkerhet i vårt land, säger statsminister Stefan Löfven (S).

Beslutet om att förlänga id-kontrollerna fattades vid ett extra regeringssammanträde bara ett par dagar innan de skulle upphöra att gälla. Kontrollerna infördes i januari när tusentals flyktingar kom till Sverige varje vecka. Sedan dess har antalet asylsökande minskat drastiskt, men regeringen anser ändå att kontrollerna behövs.

– Vi ser fortfarande en osäkerhet, säger Stefan Löfven på en presskonferens i Köpenhamn, och tillägger att det är viktigt för hela landet.

Fortsatt tryck

Utan id-kontrollerna riskerar Sverige att återigen få ett "stort inflöde" av flyktingar, enligt infrastrukturminister Anna Johansson (S). Trycket på Migrationsverket är fortsatt stort, säger hon:

– Vi gör bedömningen att det här faktiskt behövs för att klara av åtagandena vi har för att ta emot människorna som kommer till Sverige.

Danmarks statsminister Lars Lökke Rasmussen har förståelse för Sveriges beslut. Men han och Stefan Löfven har haft samtal om hur man skulle kunna göra kontrollerna mindre besvärliga för pendlarna och arbetsmarknaden i Öresund.

För kontrollerna irriterar Öresundsresenärerna. Runt 15 000 personer pendlar varje dag, varav 9 000 med tåg. Nu tar resorna längre tid, trafiken flyter sämre och det är svårare att planera livet.

Har gett upp

– Efter sommaren ser vi att de pendlare som har haft möjlighet har hittat andra sätt att åka eller faktiskt valt att inte jobba i Danmark. Och de som inte har något alternativ tvingas fortsätta gå igenom det här varje dag, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Resorna med Skånetrafiken har minskat med omkring 15 procent sedan id-kontrollerna infördes, när man i stället borde ha sett en ökning med 5 procent, enligt Eriksson.

Han hade gärna sett att regeringen hade hittat en annan lösning, exempelvis att Danmark och Sverige hade kunnat enas om en kontrollstation i stället för dagens två.

– Vi vet att det är besvärligt för väldigt många pendlare, att man får längre restider, att det är svårare att bo på ena sidan och jobba på den andra, säger Anna Johansson.

Sista gången?

Regeringen tittar därför på åtgärder som ska underlätta för resenärerna, men ministern vill inte säga exakt vad. Däremot är hon tydlig med att det inte bara går att slå ihop id- och gränskontrollerna, eftersom det är två olika lagstiftningar och id-kontrollerna genomförs på dansk sida av transportörerna och gränskontrollerna på svensk sida av svensk polis.

Miljöpartiet i Malmö hör till de många kritikerna av det rödgröna regeringsbeslutet.

"Vi förutsätter att detta är sista gången regeringen förlänger id-kontrollerna, varje dag som går där Malmöbornas arbetsmarknadsregion är tudelad innebär förlorade investeringar, jobb och framtidsutsikter", skriver Märta Stenevi, gruppledare för MP i Malmö.

Snart måste regeringen även fatta beslut om gränskontrollerna ska förlängas eller inte. De löper ut den 12 november och Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike och Norge fick i förra veckan klartecken från EU-kommissionen att förlänga dem i tre månader vid behov.

Claudio Bresciani/TT
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) anser att id-kontrollerna på buss, tåg och färjor till Sverige fortfarande behövs, trots protester och färre flyktingar.