Nöje Film

På drift genom Sverige

Jonas Selberg Augustsén är bioaktuell med sin nya film "Sophelikoptern".
Jonas Selberg Augustsén är bioaktuell med sin nya film "Sophelikoptern".

"En roadmovie på romani chib". Så beskriver regissören Jonas Selberg Augustsén "Sophelikoptern", en film om ett Sverige där tiden har hamnat ur led.

Tre romska ungdomar och ett trasigt väggur i en trimmad Saab rusar söderut på E4:an mot Stockholm. Klockan ska hem till ungdomarnas mormor. Hon kan inte längre vara utan den.

Resan längs norrlandskusten har ungdomarna i "Sophelikoptern" gemensam med Bodenfödde Jonas Selberg Augustsén. Otaliga långkörningar på vägsträckan väckte idén om en roadmovie.

– Det är som ett tvärsnitt av Sverige. Man passerar så många platser och man ser också urbaniseringens verkningar. Tidigare åkte man in i många av de små städerna. Nu har E4:an mer och mer blivit en väg som dras utanför dem. Den är en fin tidsbild av Sverige, den vägen, säger Jonas Selberg Augustsén. Efter tio år i Stockholm klingar hans tal fortfarande av norrbottniska.

Sverige ur balans

Just Sverigebilder finns det gott om i "Sophelikoptern". Från lantliga kosläpp till samhällen med ungdomar som hänger runt den lokala korvkiosken. I filmen lyfts ord som "kollektiv", "välfärd" och "standard" fram på ett underfundigt sätt, och ett citat från en dikt av författaren och folkhemskritikern Gunnar Ekelöf inleder berättelsen.

– Dikten är som en liten nyckel in i filmen – om man är på det humöret. Men det är absolut inte ett krav att man ska ha läst Ekelöf för att haja filmen, säger Selberg Augustsén.

Själv ser han tiden som filmens mest intressanta tema:

– Den börjar på något sätt med att tiden är ur led. Och så finns det en karaktär var främsta uppgift är att sätta den i balans.

Känslan kan Jonas Selberg Augustsén själv relatera till.

– Det känns som om det är ganska mycket som är skevt i Sverige just nu. Jag tycker det är en sådan politisk depression i det här landet att jag inte vet vart jag ska ta vägen, säger han.

Speglad utsatthet

Rollfigurerna i filmen hamnar ofta i situationer där de måste motivera sin svenska tillhörighet. Och romers historiskt utsatta situation speglades även i verkligheten, när filmteamet sökte skådespelare. Det tog många timmar av hembesök, kaffedrickande och snack innan man vann skådespelarnas förtroende.

– Vi märkte snabbt att det fanns en misstänksamhet. Det finns ett ganska stort missnöje kring hur den här människogruppen porträtterats, berättar regissören.

"Sophelikoptern" är filmad i svartvitt. Dels för att understryka det antimoderna temat, men också för att skapa distans till schablonbilden av romer som färgstarka.

– Jag ville komma ifrån den där exotismen. Det finns något väldigt jämställt över svartvitt. Alla blir lika färglösa, säger Jonas Selberg Augustsén och skrattar till.

Vilhelm Stokstad/TT
Jonas Selberg Augustsén har regisserat "Sophelikoptern", med biopremiär 27 maj.
Vilhelm Stokstad/TT
"Sophelikoptern" är Jonas Selberg Augustséns långfilmsdebut, men hans tredje film som använder sig av ett svenskt minoritetsspråk.
Triart Film
I filmen "Sophelikoptern" reser Saska (Daniel Szoppe), Enesa (Jessica Szoppe) och Baki (Christopher Burjanski) från Norrbotten mot Stockholm med mormors trasiga väggur i baksätet. Pressbild.
Triart Film
Världens största osthyvel är en av sevärdheterna de tre ungdomarna i filmen "Sophelikoptern" stöter på under resans gång. Pressbild.