Nyheter

Påstådda sexattacker från flyktingar i Frankfurt "helt påhittade"

Bilds ursäkt. Texter lyder unteför "Frankfurt: Inget mobbartat överfall på nyår".
Bilds ursäkt. Texter lyder unteför "Frankfurt: Inget mobbartat överfall på nyår".

Tidigare i februari publicerade den tyska tidningen Bild en artikel som påstod att ett dussintal män med utomeuropeisk bakgrund skulle ha utsatt kvinnor för sexuella trakasserier i grupp under nyårsafton. Nu visar det sig två personer medvetet uppgett falska påståenden till tidningen, rapporterar bland annat The Local. Bild ber nu om ursäkt till sina läsare.

Den 6 februari publicerade den tyska tidningen Bild, Tysklands mest lästa, en artikel som påstod att 50 män ”med arabiskt utseende” i grupp skulle ha trakasserat kvinnor under nyårsafton. I artikeln citerades bland annat en caféägare och en kvinna i tjugoårsåldern som påstod att hon blivit tafsad på ”över allt” av männen. Påståendena i artikeln, som påminner om en liknande händelse som ägde rum i Köln ett år tidigare, kom sedan att spridas vidare av andra medier och på sociala medier.

Men påståenden var falskt, rapporterar bland annat The Local och New York times. Detta är någonting som kommit fram ungefär en vecka efter att Bild tagit ner artikeln från sin webbsida.

LÄS MER: Taharrush inte en ”våldtäktslek som kommit till Europa”

Det var under tisdagen polis bekräftade för Frankfurter Rundschau att de inte hittat några belägg för att några sådana attacker skulle ha hänt.

”Intervjuer med påstådda vittnen, gäster och anställda ledde till att vi började tvivla på den version av händelserna som presenterats. En av de påstådda offren var inte ens i Frankfurt när händelsen skulle ha ägt rum”, säger polis till Frankfurter Rundschau.

Enligt polis är påståendena ”helt utan grund”, och tidningen Bild ber nu om ursäkt till sina läsare.

”Bilds redaktion ber om största ursäkt för den här falska rapporteringen och de anklagelser som riktats mot berörda. Den här rapporteringen reflekterar inte på något sätt våra journalistiska standarder”. skriver tidningen.

Unders torsdagen sa Nadja Niesen, talesperson för åklagarkammaren i Frankfurt, att myndigheter nu öppnat en förundersökning mot två personer som misstänkts ha hittat på påståenden.

Det är här är inte det enda falska påståendet som spridits om nyårsafton i Tyskland i år. Den amerikanska högerpopulistiska sajten Breitbart publicerade tidigare under 2017 en artikel som påstod att ett gäng på tusen män i Dortmund försökt tända eld på Tysklands äldsta kyrka, någonting Metros Viralgranskaren tidigare rapporterat om.

LÄS MER: Nej, 1 000 män försökte inte sätta eld på Tysklands äldsta kyrka under nyår