Nyheter Sverige

Paradise hotel mer populärt än Nobelpriset

Nobelpristagaren i litteratur, Svetlana Aleksijevitj, verkar av de senaste dagarnas googlesökningar att döma ha väckt svenskarnas intresse. Men realitysåpan Paradise hotel har genererat större engagemang än några av veckans viktigaste nyheter och största snackisar.
Nobelpristagaren i litteratur, Svetlana Aleksijevitj, verkar av de senaste dagarnas googlesökningar att döma ha väckt svenskarnas intresse. Men realitysåpan Paradise hotel har genererat större engagemang än några av veckans viktigaste nyheter och största snackisar.

Svenskarna är mer intresserade av realitysåpan Paradise hotel än avgasskandalen kring biljätten Volkswagen, Nobelpriset och de nya sedlarna – åtminstone om man ska se till veckans googlesökningar.

De flesta av oss googlar saker nästan varje dag. Många gånger är det ämnen och grejer det just nu snackas om runt fikabord, på middagar och i sociala medier.

Metro valde därför ut fem sökord baserat på veckans nyheter och snackisar för att se vad som engagerat svenskarna mest de senaste sju dagarna.

► LÄS MER: Google avslöjar engelska glosorna som svenskarna behöver hjälp med

Resultatet visar ett överlägset intresse för Paradise hotel, följt av ett blygsammare antal googlesökningar på Volkswagen och de nya sedlarna. Dokusåpan hade också tre stora söktoppar, varav två var under de dagar då programmet direktsändes i tv.

– Underbart exempel på att populärkulturen är som starkast på webben och aldrig så stark som i vårt sökbeteende. Att Zara Larsson visar brösten är någonting som bara kan slås av puckona i Paradise hotel, och de seriösa nyhetspunkterna som VW och nya sedlar har inte en chans i jämförelse, säger sökmotorexperten Nikke Lindqvist till Metro.

I botten hamnar Nobelpriset och sökningar på Zara Larssons Instagram. Men under tisdagen den 6 oktober då sångerskan la ut en uppmärksammad Instagram-bild på sin ena bröstvårta sökte fler på henne än på den tyska biljätten, de nya sedlarna och Nobelpriset.

Internetforskaren Elza Dunkles säger att sökningarna säkert avspeglar vad folk är intresserade av.

– Samtidigt är det lätt att moralisera kring det, som när någon gjorde en poäng av att fler sökte till Paradise hotel än till läkarutbildningen.

► LÄS MER: Test: Är du smartare än en Paradise hotel-deltagare?

Den enda gången Nobelpriset stack ut och genererade flest sökningar var under torsdagen den 8 oktober och en bit in på fredagen. I tiden kort efter att vitryska Svetlana Aleksijevitj tilldelats årets litteraturpris.

Mattias Fyrenius, VD på Nobel Media, säger till Metro att googlesökningarna på priset ökar kraftigt globalt men att de alltid önskar att de kan engagera mer.

– Att intresset för program som Paradise hotel är enormt stort är varken nytt eller förvånande om än lite beklämmande, men vi på vår kant jobbar stenhårt för att få än fler, unga som gamla, att bli intresserade för det vi tycker är viktigt.