Nyheter Sverige

Patricia, 57, ville lämna tips till polisen – fick vänta i över två timmar

Patricia Landmér hoppas att polisen får ordning på telefonkön till 11414. "Det är bra att det här uppmärksammas och jag hoppas att det blir bra tillslut" säger hon till Metro.
Patricia Landmér hoppas att polisen får ordning på telefonkön till 11414. "Det är bra att det här uppmärksammas och jag hoppas att det blir bra tillslut" säger hon till Metro.

Polisens tipslinje 114 14 har problem med långa telefonköer. Patricia Landmér fick sitta i telefonkö i två timmar och 20 minuter när hon ville lämna tips gällande ett överfall på en 16-årig flicka i Kungsbacka.

Efter misshandeln av en 16-årig flicka i centrala Kungsbacka den 7 mars har polisen sökt efter vittnen. Patricia Landmér från Kungsbacka ringde 114 14 för att lämna ett tips om en bil som hon sett i samband med överfallet. Men hade inte Patricia varit övertygad om att hennes tips var viktigt hade hon gett upp på grund av den långa telefonkön vilket P4 Halland var först med att uppmärksamma. Efter att Patricia slagit polisens tips- och anmälningsnumer fick hon beskedet att hon hade plats 21 och att kötiden var mer än 20 minuter.

– 20 minuter det går väl fort tänkte jag och det brukar ju alltid gå snabbare. Men jag väntade och väntade och det tog två timmar och 20 minuter, säger Patricia till Metro.

► LÄS MER: Test: Så länge får du vänta i telefonkö till myndigheterna

Hade Patricia inte känt att hennes tips var viktigt hade hon lagt på luren.

– Jag var nära att ge upp fler gånger, men jag tänkte att jag skulle lämna mitt bidrag, säger Patrica.

Mats Palmgren, polisområdeschef i Halland, bekräftar för P4 Halland att hela landet har problem med långa kötider.  Den främsta orsaken till de långa köerna är att polisen just nu utbildar de personer som tar emot tips och polisanmälningar för att de också ska kunna utreda brott. Det uppger Anna-Carin Gustafsson Åström på polisens nationella operativa avdelning, Noa som ansvarar för polisens kontaktcenter som tar emot de här samtalen.

– De kommer att komma i tjänst liksom nya medarbetare senast till sommaren. Just nu arbetar vi med att förbättra tillgängligheten på kort sikt, så fort som möjligt, säger Anna-Carin Gustafsson Åström till P4 Halland.

► LÄS MER: Veronica: Polisen misshandlade min döva, autistiska bror

Den kortsiktiga lösningen är timvikarier och att utnyttja växeln på ett annat sätt. Enligt Anna-Carin Gustafsson Åström påverkar även yttre faktorer som flyktingströmmarna, gränskontroll och ett ökat terrorhot kötiderna hos 114 14.

– Det påverkar hur vi måste prioritera våra resurser också, säger hon till P4 Halland.

Mer om Brott