Utbildning Nyheter Sverige

Pedagogikforskare vill be om ursäkt

Pedagogikprofessorn Jonas Linderoth ber om ursäkt för att han hejade på nittiotalets pedagogiska idéer om hur en bra lärare ska vara. Arkivbild.
Pedagogikprofessorn Jonas Linderoth ber om ursäkt för att han hejade på nittiotalets pedagogiska idéer om hur en bra lärare ska vara. Arkivbild.

Nittiotalets idéer om hur en bra lärare ska vara och de senaste 20 årens skolreformer har hjälpt till att urholka läraryrkets status i Sverige, enligt professor Jonas Linderoth. Nu ber han om ursäkt och vill se att fler pedagogikforskare tar ansvar för utvecklingen.

I debatten om den svenska skolan saknar Jonas Linderoth, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, en diskussion om hur de senaste 20 årens reformer och pedagogiska idéer har bidragit till den svenska skolans förfall, skriver han på DN Debatt.

Reformer som kommunaliseringen, målstyrning och det fria skolvalet samt idéer om läraren som en 'guide som följer vid sidan' har bidragit till att sänka läraryrkets status och försämra skolresultaten, anser han.

En ursäkt från pedagogikforskare och andra som argumenterat för reformerna skulle väsentligt bidra till att höja läraryrkets status, skriver Linderoth, som samtidigt passar på att be om ursäkt för sitt bidrag till den rådande situationen.

Linderoth syftar på idéer om att lärare ska bidra till elevens självständiga lärande och locka fram elevernas naturliga motivation, i motsats till att vara en lärare som förklarar och instruerar.

Forskare konstaterar i dag att undervisningsformer som ger eleverna för mycket ansvar står i motsats till det som klassas som framgångsrika pedagogiska metoder, skriver Linderoth.