Nyheter Ekonomi

Pengarna tillbaka till den som köpt Red Bull under de senaste 12 åren

Nej, Red Bull ger dig inte alls vingar. Nu tvingas energidrycksjätten betala skadestånd till miljontals konsumenter.

Red Bull har nu nått förlikning efter en stämningsansökan och kommer att betala 10 dollar till den som köpt deras energidryck någon gång mellan den 1 januari 2002 och den 3 oktober 2014. Kvitto behövs inte. Totalt kommer notan hamna på 13 miljoner dollar, motsvarande nära 100 miljoner kronor, skriver Buzzfeed.

Förlikningen har skett i USA så det är amerikanska konsumenter som har möjlighet att begära pengarna tillbaka, eller nya Red Bull-produkter för motsvarande 15 dollar.

Förlikningen har skett efter att företagets stämts för falsk marknadsföring. Under kampanjen ”Red Bull ger dig vingar” har det bland annat påståtts att energidrycken ger dig snabbare reaktionsförmåga och högre prestationsförmåga. En av personerna bakom stämningsansökan uppger att han druckit Red Bull sedan 2002, utan att se några förbättringar i sin träning.

Red Bull vill däremot inte erkänna att de gjort något fel, trots det stora skadeståndet. I ett uttalande skriver företaget att marknadsföringen alltid varit sanningsenlig och korrekt.

►LÄS MER: Ingen tjursperma i energidryck

►LÄS MER: Energidryck kan leda till tyngre missbruk

När Metro söker Red Bull i Sverige för att se hur uppgörelsen påverkar svenska konsumenter vill företaget inte kommentera detta. Istället svarar pressansvarig Jesper Antell på mejl: ”Jag förstår att det är intressant att analysera vilka konsekvenser denna uppgörelse får. Det kan jag tyvärr inte svara på eller kommentera. Jag kan bara hänvisa till denna internationella kommentar från Red Bull”

Kommentaren han hänvisar till säger att anledningen till att Red Bull förlikade var att undvika de oförutsägbara kostnader som kommer av en rättsprocess i USA.

Uttalandet: “Red Bull settled this lawsuit to avoid the unpredictability and exorbitant costs of litigating in the US. Red Bull’s marketing has always been witty, truthful and accurate.“

Enligt Konsumentverket är det inte särskilt sannolikt att svenskar som köpt Red Bull kommer att kunna dra nytt av förlikningen.
– Själva ärendet i USA har noll påverkan på Sverige, det rör ju inte oss, säger Henrik Axelsson, kommunikatör på Konsumentverket.

– Det är till oss på Konsumentverket man anmäler vilseledande marknadsföring, men då försöker vi inte att hitta en överenskommelse som innebär att konsumenter får pengar, utan vi försöker få företagen att ändra i reklamen. I 9 av 10 fall så ändrar de.

►Länk: Här är förlikningen i sin helhet

►LÄS MER: Forskare: ”Energidrycker påverkar hjärtslagen”