Nyheter Världen

Pizzeria saknade stamgäst – räddade mannens liv

När stamkunden inte beställt pizza på nästan två veckor kände personalen på pizzerian att något var fel. De bestämde sig för att försöka spåra honom och personalens omtanke kan nu ha räddat hans liv.

TT/Alamy

Pizzerian Domino's i Oregon tar väl hand om sina kunder. 

Pizzerian Domino's i Salem, Oregon, har en trogen stamkund som köper pizza från restaurangen flera gånger i veckan sedan sju år tillbaka. Men när personalen inte hört från mannen på elva dagar började de oroa sig för om något kunde ha hänt honom, rapporterar tv-kanalen KOIN6

– Han beställer mat härifrån varje eller varannan dag. Hans namn dyker upp på skärmen eftersom han beställer online. Vi ser texten och tänker ”jaha, det är hans order”, säger Sarah Fuller, chef på Domino’s, till KOIN6. 

LÄS MER: Pizzeria stängs efter magsjukesmitta

Några i personalen anmärkte att de inte levererat pizza till mannens adress på länge och samtidigt visste de att han led av en rad olika hälsoproblem. 

– Vi förstod att något inte stod rätt till, det var inte alls normalt, säger Sarah Fuller. 

Hon lät en i personalen åka hem til mannen, som då upptäckte att lamporna var tända och tv:n var på i hans hus. Trots det var det ingen som öppnade dörren och mannens telefon var avstängd. 

Då tillkallades polis och när de väl lyckats ta sig in i huset hittades mannen liggandes på golvet. Enligt Sarah Fuller tror läkarna att han fått en stroke och han fördes direkt till sjukhus. Det är forfarande oklart hur länge mannen ska ha legat hjälplös i sitt hem. 

LÄS MER: Hemlös räddadebagare – får brödföda

Nu hyllas pizzerian för sin insats, men personalen själva tycker bara att de handlade naturligt. 

– Han är en viktig kund som är en del av vår familj här på Domino’s. Jag tycker bara att vi gjorde vårt jobb och tittade till en av våra stamkunder. Vi kände att vi var tvungna att göra något, säger Sarah Fuller. 

Polisen säger nu att personalens ingripande har gjort stor skillnad för mannen. 

Mer om Hälsa