Nyheter Världen

Politiker satsar miljoner på sagodjur – istället för på välfärden

Är han värd det? Den frågan ställer sig många i Storbritannien nu.
Är han värd det? Den frågan ställer sig många i Storbritannien nu.

En brittisk politiker har spenderat 8,5 miljoner pund på en reklamkampanj med ett stort fluffigt sagoväsen, samtidigt som hans avdelning gjort grova nedskärningar kring välfärd, den udda prioriteringen möts nu av stark kritik.

Möt Workie, ett stort regnbågsfärgat sagodjur som ska personifiera den brittiska tjänstepensionen. I en ny reklamkampanj traskar Workie omkring och försöker fånga folks uppmärksamhet, men ignoreras brutalt av omgivningen.

► LÄS MER: Cameron tar strid mot extremism

Reklamfilmen har kostat 8,5 miljoner pund, detta rapporterar den brittiska tidningen Mirror. Politikern Iain Duncan Smith är arbets- och pensionsminister i Storbritannien, och det är han som ligger bakom den dyra kampanjen.

Kampanjen har mötts av mycket kritik, inte minst på grund av att Duncan Smith nyligen gjort kraftiga nedskärningar på olika håll inom sin avdelning. Exempelvis på bidragen till funktionsnedsatta i Storbritannien.

► LÄS MER: Här är kartan över de snuskigaste städerna i Storbritannien

Kritiken från oppositionen är nu sylvass, även allmänheten har reagerat kraftigt på att politiker hellre satsar miljoner på reklamkampanjer, istället för att prioritera utsatta grupper i samhället.

Här nedanför kan du se reklamfilmen, avgör själv om du tycker den är värd vartenda pund.

Mer om Politik