Nyheter Sverige

Postnord lämnade skrivare värd över 3 000 kronor utanför Josefs dörr

När Josef Rudenlöv kom hem på torsdagskvällen hade en postnord-anställd lämnat en skrivare värd över 3 000 kronor utanför hans dörr.
När Josef Rudenlöv kom hem på torsdagskvällen hade en postnord-anställd lämnat en skrivare värd över 3 000 kronor utanför hans dörr.

Josef Rudenlöv köpte en skrivare på nätet och skulle få den hemskickad till sin lägenhet. En kväll när han kom hem hade en postnord-anställd lämnat skrivaren värd 3 500 kronor utanför hans dörr. "Den kunde ju blivit stulen. Det är otroligt nonchalant", säger Josef Rudenlöv. Postnord säger att chauffören gjort fel.

Det har stormat rejält runt PostNord de senaste veckorna. Filmer har visar hur Postnord-anställda kastar ömtåliga varor, det är bilder på söndertrasade paket och vittnesskildningar av brev som kommit fram sent eller inte alls.

Josef Rudenlöv är en av dem som råkat ut för felhanterande av Postnord. Han beställde en skrivare värd 3 500 kronor och det var Postnord som skulle leverera den hem till honom, men sen blev det inte som han tänkt sig.

– Skrivaren kom fort så det var ju bra, men när jag kom hem stod skrivaren i trappuppgången, utanför dörren helt öppet, säger han och fortsätter:

– Jag är chockad att de inte bryr sig om värdesaker.

►LÄS MER: Brevbärarna i Finland vattnar semesterfirarnas växter

Hur länge skrivaren stått utanför dörren vet inte Josef Rudenlöv. Men han var borta hela dagen och kom hem igen vid sjutiden på kvällen och möttes av den stora kartongen.

– Det är väldigt nonchalant och ansvarslöst, ingen ringde eller någonting. Den kunde ju bli stulen, säger han och skrev samma dag till Postnord på Twitter, där han ifrågasatte deras agerande.

De svarade att paket bara ska ställas av (alltså lämnas utanför dörren) om det gäller "Leverans utan kvittens". Och att de skulle kolla upp händelsen. Efter några dagar svarade de att det blivit fel från chaufförens håll och bad om ursäkt.

Christian Stenström, produktionsområdeschef på Postnord, kommenterar inte den enskilda händelsen, men säger:

– Har vi inte levererat på det sätt vi borde är det ju inte bra såklart. Vi ska såklart sköta våra åtaganden, har vi inte gjort det ber vi om ursäkt.

Om paketet hade blivit stulet, vems ansvar hade det varit?

– Det är vårt.

Det stormar en del om Postnord just nu, hur ska ni göra för att kunder ska ha fortsatt förtroende för er?

– Det viktigaste är att vi levererar det vi ska. Det tänker jag se till att vi gör och att vi pratar med kunden och lyssnar - det vill jag göra även i detta fall och kommer att vara i kontakt med den här specifika kunden, säger Christian Stenström.

►LÄS MER: Det här klagar vi på hos posten

Mer om Post Leverans