Sport Sport-topp

Prins Carl Philip kör Swedish GT

Prins Carl Philip kör Swedish GT säsongen 2017. Arkivbild.
Prins Carl Philip kör Swedish GT säsongen 2017. Arkivbild.

Nu är det klart. Prins Carl Philip kör Swedish GT säsongen 2017."Jag är väldigt glad över att kunna fortsätta tävla i Sverige", säger prinsen i ett pressmeddelande.

Prinsen kommer att köra en Volvo S60 Polestar i den snabbaste klassen GTA. Det är samma bil som han körde förra året.

"Jag har tävlat i Swedish GT tidigare och detta är ett format som jag verkligen tycker om", säger prins Carl Philip.

Prinsen inledde sin racingsatsning 2008. Efter ett par säsonger i Porsche tog han steget vidare 2012. Då körde prinsen en BMW i den lättare klassen i Swedish GT, det om kallas GTB. Han tog tre segrar, bland annat stadsloppet i Göteborg.

– En fantastisk känsla att få stå högst på pallen, jublade prinsen när han höjde pokalen.

Det året delade han bil med Jan "Flash" Nilsson och hamnade totalt på fjärde plats.

Året efter tog han steget upp i STCC och bytte team till Cyan Polestar Racing, det team som drivs av Volvo. Prinsen som förare har ett enormt PR-värde för Volvo, STCC och svensk racing. Det märktes inte minst när han 2015 på Falkenbergsbanan tog sin hittills enda STCC-triumf.

– Den är helt ovärderlig. Det kommer att påverka intresset både hos publik och sponsorer, säger Jonas Lundin, vd för STCC.

Får inga prinsfördelar

De som arbetat tillsammans med prinsen talar alltid gott om honom som förare. Han sägs ha en vinnarskalle i det avseendet att han alltid satsar för fullt.

– Han ska inte tro han får några fördelar bara för han är prins, har den regerande STCC-mästaren Rickard Göransson sagt.

När STCC:s nya reglemente inför säsongen 2017 inte passade Volvos modellprogram fanns risken att prinsen skulle gå förlorad för svensk racing. Men måndagens besked att förra säsongens STCC-bilar välkomnas in i Swedish GT-klassen banar väg för en fortsättning.

"Swedish GT är en bra lösning för oss för att kunna fortsätta våra motorsportaktiviteter på vår hemmamarknad", kommenterar Alexander Murdzevski Schedvin, Head of Motorsport på Polestar.

"Stänger inga dörrar"

Tävlingsformatet i Swedish GT består av två långlopp varje tävlingshelg, ett på 30 minuter och ett på 50. Prins Carl Philip kommer att köra ensam i det kortare loppet men dela bil med en annan förare i det längre. Vilken förare det blir avslöjas senare.

Nu står motorprinsen på startlinjen när säsongen drar igång på Knutstorp i början på maj. Och kanske kan han snart vara tillbaka i den högsta klassen. Volvo kan tänkas utveckla en bil enligt det nya reglementet till kommande säsonger.

– Vi stänger inga dörrar för framtiden, säger Johan Meissner, pressansvarig för Cyan Polestar Racing, till TT.

Claudio Bresciani/TT
Prins Carl Philip tar steget ner från STCC till Swedish GT. Det är det nya reglementet som sätter käppar i hjulet. Arkivbild.
Claudio Bresciani/TT
Prins Carl Philip är glad över att kunna fortsätta tävla i Sverige. Arkivbild.