Nyheter Hälsogranskaren

Professorn: Du behöver inte tänka på att dricka vatten

Att vi ska dricka mycket vatten är någonting vi ständigt får påtalat. Men vi i Sverige har en större risk att skadas av vattenförgiftning än av uttorkning. Det menar Agnes Wold, professor och överläkare på Göteborgs universitet.

Under tisdagen släppte företaget SodaStream, som gör maskiner som gör att du kan kolsyra ditt vatten hemma, ett pressmeddelande som bland annat uppmärksammats av P4 Skaraborg och som har rubriken ”Ny undersökning visar: Varannan svensk dricker för lite vatten”.

I undersökningen har företaget bett opinionsinstutet YouGov fråga människor om de dricker tillräckligt mycket vatten per dag. Med hänvisning till Livsmedelsverket skriver företaget att en vanlig person bör dricka minst en liter vatten varje dag.

Det påståendet har fått Agnes Wold, överläkare och professor på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet att uppröras.

– Det finns ingen människa som av misstag kan törsta ihjäl förutom om du ligger fast på ett äldreboende och inte kan röra på dig. Men talar vi om folk som är uppegående och friska behöver du inte tänka efter. Barn, djur och människor har klarat detta utmärkt i alla tider. Det är precis som med andning, du ska inte tänka utan låta kroppen sköta det hela, säger hon till Metro.

► LÄS MER: Nej, vegetarianer får inte ont i magen av kött

I rapporten ”Råd om bra matvanor” som SodaStream hänvisar till står följande: ”Vuxna som utför måttlig fysisk aktivitet och lever i nordiskt klimat behöver minst en liter vatten i tillägg till den vätska som kommer från maten. Friska personer får vanligen i sig tillräckligt med vatten om de dricker när de känner törst ”.

Enligt Agnes Wold har vi i kroppen receptorer som med stor precision känner av vad som behövs. Har vi fått i oss för lite vatten eller för mycket salt blir vi törstiga. Är vi inte törstiga är balansen rätt. Vi bör helt enkelt bara dricka när vi är törstiga. Det säger även läkaren Susanne Saarinen som Sodastream intervjuat i sitt pressmeddelande.

– Enligt livsmedelsverket bör en frisk vuxen person få i sig cirka 1,5 liter vätska utöver det man får i sig via maten, detta varierar givetvis med fysisk aktivitet, ålder och hur varmt det är. Jag brukar oftast rekommendera att man ska dricka när man är törstig, det är ju kroppens sätt att signalera att vi behöver vätska, säger hon till Metro.

► LÄS MER: Så farlig är din deodorant egentligen

Agnes Wold menar istället att det är en större risk att drabbas av vattenintoxikation, alltså när vi druckit för mycket vatten utan att vara törstiga. Det är någonting som ett antal människor dör av varje år. 

Inte heller fysisk aktivitet gör att man måste dricka mer vatten än vad törsten talar om för oss. Eftersom vi även förlorar salt i formen av svett när vi tränar finns det en risk för låga saltnivåer om du enbart dricker stora mängder vatten efter träning.

– Vi får ju i oss kanske 8 deciliter vätska varje dag via maten, dricker du en kopp kaffe och lite dryck till lunch och middag får du i dig den vätska du behöver. Man får alltså i sig minst en och en halv liter vätska utan att dricka extra vatten ) och det är ju mer än väl än vad du behöver, säger Agnes Wold.

När Metro kontaktar Sodastream säger de att de i sitt pressmeddelande enbart följt livsmedelsverkets rekommendationer.

– Vi har tolkat det som om rekommendationen gäller ett tvärsnitt av svenskarna. I vår undersökning ser vi att många upplever att det är svårt att få i sig en liter vatten, vilket är intressant. Inte minst eftersom Livsmedelsverket skriver att man “vanligen” får i sig tillräckligt med vatten om man dricker när man känner törst, säger Victoria Stenman, Country Manager på SodaStream i Sverige.

► LÄS MER: Superkläderna för löpare funkar inte som utlovat

Mer om Hälsa