Hälsa Träning

PT-Fia: Därför ska du träna fötterna

Starka fötter är viktigt för all sorts träning.
Starka fötter är viktigt för all sorts träning.

Kom ihåg att träna fötterna! Våra fötter utsätts dagligen för tunga påfrestningar som kan leda till skador och smärta. Stärk dem med vår hälsoredaktör Sofia ”PT-Fia” Sjöström Ståhls enkla träningsprogram för fötterna.

Många av oss är duktiga på att träna och ge vår kropp fysiska utmaningar. Vi hoppar, springer och går på klasser för att bygga muskler och få ett starkare hjärta. Men många glömmer att träna fötterna.

Behöver fötterna tränas? Ja! Våra fötter har fullt upp med mer än 100 muskler, senor och ligament.

Och eftersom många strävar efter att gå upp mot 10 000 steg om dagen ­utsätts våra fötter för cirka 700 ton, varje dag.

►LÄS MER: Experten: Så vet du att det är dags att köpa nya löparskor

Man uppskattar även att 15 procent av alla idrottsskador påverkar foten – alltså behöver de utsättas för träningspass som stärker dem. Att träna sina ­fötter behöver inte vara mer avancerat än att göra tåhävningar när du står ­i kö och vara barfota på gräs och sandstränder, men det kan även vara bra att träna dem specifikt.

Här bjuder jag på tre ­övningar som stärker fötterna. Det är viktigt att göra dem barfota för att låta ­foten arbeta ordentligt. Gör en i taget eller sätt ihop ett litet pass där du kör en övning 30 sekunder x 3. Det viktigaste är att dina fötter får uppmärksamhet redan i dag!




1. Balansera på ett ben

Stå med fötterna höftbrett isär och tyngden på hälarna. Spänn magen och hitta balansen. Lyft försiktigt ett ben. Känner du dig säker kan du lyfta det ­högre och kanske ta tag i knäet. Låt ­vristen och foten jobba för att hitta ­balansen och hålla den.



 




2. Benböj (eller huksittande) på tå

Spänn magen och lägg tyngden på hälarna. Pressa upp på tå, hitta ­balansen och sjunk ner till ett knäböj eller huksittande. Behåll en stolt hållning genom hela rörelsen och låt fötter och vrister arbeta. Pressa tillbaka till start­läget och upprepa.



 




3. Plocka med tårna

​Lägg några prylar på golvet framför dig (en nyckelknippa, en handduk eller några stenar). Ställ dig höftbrett isär med tyngden på hälarna. Hitta stöd i magen och plocka en sak i taget med en fot. Flytta sakerna och jobba med att aktivera tårna.





►LÄS MER: Här är 6 myter om träning

Mer om Hälsa