Nöje Film

Publiken sviker svensk film

"En man som heter Ove" är den mest sedda filmen hittills under 2016. Sedan premiären på juldagen 2015 har snart 1,7 miljoner svenskar gått man ur huset för att se Rolf Lassgård i Hannes Holms filmatisering av Fredrik Backmans roman. Pressbild.
"En man som heter Ove" är den mest sedda filmen hittills under 2016. Sedan premiären på juldagen 2015 har snart 1,7 miljoner svenskar gått man ur huset för att se Rolf Lassgård i Hannes Holms filmatisering av Fredrik Backmans roman. Pressbild.

Bioåret 2016 är hittills ett av de bästa på länge – förutom för svensk film. Bara jättesuccén "En man som heter Ove" räddar den svenska filmvåren.

124 000 personer. Så många köpte biljett för att se en svensk film på bio i mars i år. Det är den lägsta siffran sett till en femårsperiod, enligt statistik från Svenska Filminstitutet. Men för Anna Serner, vd på Svenska Filminstitutet, är det ingen överraskning:

– Det är helt enligt prognos. Vi visste att det skulle bli ett dåligt bioår i år, säger Anna Serner.

Hon menar att de svenska filmerna inte får tillräckligt bra sättning på biograferna, och att de dessutom får för kort tid på sig att nå upp till bra publiksiffror.

Ökat biointresse

Enligt statistiken ökade den totala siffran biobesök med 32 procent jämfört med mars månad 2015. Det innebär att 2016 års marsmånad är den mest besökta på fem år. Biointresset ökar alltså, men besökarna ratar den svenska filmen.

Med ett undantag: "En man som heter Ove".

Hannes Holms film, med Rolf Lassgård i rollen som den självmordsbenägne pensionären Ove, är framgångsfenomenet som lyfter den svenska biostatistiken. Tre månader efter juldagspremiären är det den mest sedda överhuvudtaget på svenska biografer, med totalt 1 688 143 biobesök, varav knappt 1,26 miljoner bara under 2016. "En man som heter Ove" har dragit mer än dubbelt så många besök som den näst mest sedda svenska filmen, Helena Bergströms "En underbar jävla jul" (716 446 besök sedan premiär), och håller till och med avståndet till "Star wars: The force awakens" på topplistans andra plats (1 312 275 besök).

Drar hela lasset

Per Mårtensson, programchef på SF Bio, är betänksam inför att enstaka filmer ska dra hela det svenska biolasset:

– Svensk filmindustri kan inte överleva på en eller två stora filmer per år, det är ju för lite. Uppenbarligen har vi ett problem med att göra den film folk är intresserade av att se, och samtidigt göra konstnärligt intressanta filmer.

Vilka svenska filmer saknas då på biograferna?

– Det är anmärkningsvärt att ingen verkar vilja satsa på svensk action, man kan inte ens se någon svensk krim på bio längre. Ingen "Hamilton", inga fler "Snabba cash", inga "Beck"-filmer. Det är som att ingen vågar ge sig på den genren längre, säger Roger Wilson, filmkritiker och programledare på P1 Kultur i Sveriges Radio. Han saknar också ytterligare en målgrupp:

– Jag förstår inte riktigt varför man inte satsar tydligare på 50-plus-kvinnorna. Samma grupp som håller resten av Kultursverige flytande. Drog ingen någon lärdom av "Mamma Mia"-effekten?

Peter Mokrosinski
Helena Bergström regisserar sig själv och Maria Lundqvist i "En underbar jävla jul", 2016 års näst mest sedda svenska film. Pressbild.