Nöje Film

Publikfokus på arabisk filmfestival

Den egyptiska filmen "Nawara", om en ung kvinna från ett fattigt område i Kairo, som jobbar som hembiträde åt den egyptiska överklassen och slits mellan två verkligheter efter den arabiska våren, inviger 2016 års Malmö Arab Film Festival. Pressbild.
Den egyptiska filmen "Nawara", om en ung kvinna från ett fattigt område i Kairo, som jobbar som hembiträde åt den egyptiska överklassen och slits mellan två verkligheter efter den arabiska våren, inviger 2016 års Malmö Arab Film Festival. Pressbild.

Malmö Arab Film Festival tar en ny riktning inför sin sjätte upplaga. Färre filmer, men större fokus på publiken.

Till helgen inleds den sjätte upplagan av Malmö Arab Film Festival, festivalen som startade som en gräsrotsrörelse men har kommit att utvecklas till en av de största i västvärlden som arbetar med den arabiska filmen i fokus.

– Det här året försöker vi stärka festivalen som en publik festival i Malmö. Det gör vi bland annat genom att för första gången instifta ett publikens pris, och att vi har dubbla visningar av alla långfilmer. Vi har i år också för första gången ett retrospektiv där vi visar arabiska klassiker i samarbete med Cinemateket, säger festivalproducenten Josef Kullengård.

Samtidigt har festivalen dragit ner på antalet filmer, från runt 120 filmer förra året till drygt 80 stycken i årets program.

– Vi har valt att minska antalet filmer något och fokuserar mindre på kortfilmer och mer på långfilmer – och fler visningar av långfilmer, säger Josef Kullengård.

Årets tema är Marocko. I filmsektionen In focus: Morocco visar festivalen ett urval ur de senaste fem årens marockanska filmproduktion. Sammanlagt 16 filmer inklusive 3 från tävlingssektionerna ingår i temat.

Vad får man absolut inte missa på årets festival, enligt dig?

– Invigningen med filmen "Nawara", i närvaro av regissören Hala Khalil! Det är en väldigt unik film, ett slags berättelse om hur den lilla människan i Kairo blir fångad mellan stora politiska krafter efter Tahrirtorgsrevolutionen.