Nöje Nyheter

Pussy Riot intar Dramaten

Skådespelarna Maia Hansson Bergqvist, Emma Mehonic och Karin Bengtsson. Pressbild.
Skådespelarna Maia Hansson Bergqvist, Emma Mehonic och Karin Bengtsson. Pressbild.

Den feministiska aktivistgruppen Pussy Riot blev världskänd efter sin Putinkritiska aktion i Frälsarkatedralen i Moskva 2012. Nu har pjäsen "Pussy Riot – en punkbön" premiär på Dramaten.

Bilden av kvinnorna som maskerade i färgglada luvor framför en regimkritisk punkbön i rysk-ortodoxa Frälsarkatedralen i Moskva har inte undgått många. Punkkollektivet Pussy Riots avbrutna aktion skapade rubriker världen över och rättegången och slutligen domen – där tre av medlemmarna dömdes till två års fängelse – har rapporterats flitigt. En av dem som fascinerades av detta var Malin Stenberg, som nu regisserar pjäsen "Pussy Riot – en punkbön" för Unga Dramaten.

– Jag var närmast fixerad av Pussy Riot då 2012 och följde hela händelseförloppet. Det är fascinerande att de bara hann vara i katedralen i 37 sekunder innan de blev utkastade, men de hann få sagt det de ville.

Mänskligt perspektiv

Manuset är skrivet av Irena Kraus och bygger på Masha Gessens bok "Ord kan krossa betong". Pjäsen är uppdelad i tre delar och skildrar hur de tre medlemmarna Kat, Nadja och Masja lär känna varandra och börjar sina aktioner, vägen fram till protesten i katedralen, gripandet, rättegången, domen och slutligen tiden i fängelsekolonin. Det är en fartfylld föreställning med en egen tolkning på svenska av Pussy Riots punkbön mot en fond av Ulla Kassius maffiga, verklighetsbaserade scenografi och kostym.

– Vi vill ge ett mänskligt perspektiv på en politisk historia. På något sätt är det både kärlek och politik i pjäsen. Jag vill visa människorna bakom Pussy Riot och deras politiska arbete. Det är en pjäs om förändring och motstånd, att man via konst kan sätta saker på agendan och skapa ett eko i en massmedial debatt.

Ångestladdat

Även om berättelsen har passerat flera led innan den når Dramatens scen – från de verkliga händelserna till Masha Gessens bok "Ord kan krossa betong" till Irena Kraus manus och slutligen Malin Stenbergs regi – har det varit en inre brottningsmatch att förhålla sig till det dokumentära, förklarar Malin Stenberg.

– Min respekt för Pussy Riot har gjort det ångestladdat att känna mig fri att attackera materialet och ta fram historien på mitt vis. Till slut var jag tvungen att säga till mig själv att "det här är bara teater". Jag kan inte ta ansvar för att det ska vara rättvist eller sanningsenligt.

Fria händer

Den ryskamerikanska journalisten och författaren Masha Gessen, vars bok manuset är baserat på, kommer även att delta i ett samtal på Dramaten den 6 februari. Genom henne har Malin Stenberg haft kontakt med medlemmarna i Pussy Riot och hon kontaktade även dem för att få deras godkännande att tolka punkbönen på sitt sätt.

– I sann punkanda svarade Nadja Tolokonnikova "gör vad ni vill". Det hade varit konstigt om hon hade haft några restriktioner, men ändå kul att få svar, säger Malin Stenberg.

Sören Vilks
"Pussy Riot – en punkbön" är en fartfylld pjäs som skildrar före, under och efter aktionen. Pressbild.
Sören Vilks
Ulla Kassius har arbetat med kostym som ligger så nära verkligheten som möjligt. Bland annat vad gäller de färgstarka balaklavorna och klänningarna. Pressbild.
Sören Vilks
Regisörren Malin Stenberg framhåller att pjäsen är fiktion även om den ligger nära verkligheten. Pressbild.
Dramaten
Malin Stenberg, regissör. Pressbild.