Nyheter Ekonomi Världen

"Putins bro" till Krim försenas

Ryske presidenten Vladimir Putin. Arkivbild.
Ryske presidenten Vladimir Putin. Arkivbild.

Bygget av den 19 kilometer långa motorvägs- och järnvägsbron från Ryssland till Krimhalvön, som landet annekterat, har drabbats av förseningar.

Parallellbron, som ska gå över Kerchsundet, har av president Vladimir Putin betecknats som ett projekt av historisk betydelse. Gång på gång har han inskärpt hur viktigt det är att bron – som vissa ryssar kallar "Putins bro" – kan invigas i december 2018.

Uppdraget att genomföra mångmiljardprojektet gick bolaget SGM, kontrollerat av den ryske presidentens förre judopartner Arkadij Rotenberg. Bolaget saknar erfarenheter av brobyggen och enligt Reuters måste invigningen av järnvägsdelen flyttas fram till slutet av 2019.

Inga västlån

På grund av annekteringen av Krim och Rysslands stöd till rebeller i östra Ukraina har Rotenberg västländernas sanktioner riktade mot sig. SGM kan därför varken låna i väst till projektet eller anlita underentreprenörer därifrån. Bolaget hänvisar dock alla frågor om förseningar till det ryska trafikverket, Rosavtodor.

En talesperson på myndigheten uppger att järnvägsbron är mer tekniskt komplex att bygga än motorvägsdelen. Bland annat ska den ursprungliga planen inte ha tagit hänsyn till vikten på tågen som ska köra på bron. Bron saknade också de för tågtrafiken nödvändiga signal- och kommunikationssystemen.

"Preliminär" plan

Varför detta inte fanns med förklaras inte av Rosavtodor. Talespersonen betecknar i stället den ursprungliga planen som "preliminär" och säger att myndigheter nu har utvärderat projektet och utarbetat en tidplan i detalj.

Putin uppges ha blivit irriterad på en annan förklaring, från hans egen transportminister Maxim Sokolov. Den gick ut på att bron senareläggs på grund av att det är så lite tågtrafik till Krim vintertid.

– Det är lite trafik på järnvägen eftersom det inte finns någon järnvägsbro, sade presidenten.