Teknik Nyheter Sverige

Rättvända reflexer kan rädda liv

Kör du med reflexränder på tvären?Då kan det vara dags att byta väst.Forskning visar att du är säkrare i trafiken om ränderna på ryggen är på höjden.

Att cykla i trafiken kan vara farligt. Förra året skadades mer än 1 850 cyklister i trafiken – och 17 avled, visar statistik från Länsförsäkringar. Många olyckor skulle kunna ha undvikits med rätt säkerhetsutrustning.

Och nu kommer nya rön från ett forskarlag vid Universitetet i Skövde som arbetar med att ta fram en ny och säkrare reflexväst.

– Tidigare har man gjort västar för att cyklisterna ska synas i mörkret. Men vi arbetar med att hitta reflexmönster som också ska visa cyklistens rörelser och avsikter, säger Paul Hemeren, lektor i kognitionsvetenskap vid Högskolan i Skövde.

Målet ny reflexväst

Målet är att ta fram en reflexväst 2.0.

– Vi har kartlagt de rörelser cyklister gör just innan de ska svänga. Man slutar trampa, vrider kroppen, vrider på huvudet, säger Mikael Lebram, forskningsingenjör vid Högskolan. Sedan försöker vi se vilka reflexmönster som bäst förstärker det här rörelserna.

En av slutsatserna är att reflexlinjerna på västen inte ska vara horisontella utan vertikala, uppifrån och ner. De linjerna visar bättre för bilförare vad cyklisten har för avsikt att göra.

Ännu mer effektivt blir det om man också har reflex på hjälmen.

– Absolut, säger Mikael Lebram.

Biologiska rörelser

Tanken är att bilförare inte ska behöva tolka vad de ser.

– Vi siktar på de primitiva funktionerna. Människan är skicklig på att i en brusig miljö upptäcka biologiska rörelser.

– Allra bäst vore om man hade reflexer på fotleder, handleder och knän, vertikala linjer på ryggen och reflexer på hjälmen, menar Paul Hemeren.

Hans slutsats är entydig.

– Vad vi kan säga är att det blir en betydande skillnad på hur man uppfattar cyklistens avsikter. Kör man med bara lampor så ger det lite uppmärksamhet i förhållande till om man är fullutrustad med reflexer, säger Mikael Lebram.