Trend

Raseri mot pojke i Barbiereklam

Barbietillverkaren Mattel samarbetar med italienska modeskaparen Moschino, som har tagit fram en serie kläder i ministorlek.Men det är inte kläderna i sig som skapat uppmärksamhet

Pojkar som leker med dockor brukar i sig kunna skapa kontroverser – men det som skapat en Twitterstorm är att pojken ska förstärka stereotyper om homosexuella män, rapporterar Daily Dot.

”So fierce!”, säger pojken om en handväska i en passage. Det verkar vara en blinkning till ”Project Runway” -vinnaren Christian Siriano. Men snarare än att se det som en hyllning ser många det som en lat sterotypisering av homosexuella.

► LÄS MER: Nu slipper Barbie gå runt i högklackat

En av de som reagerat är Daily Dot-krönikören Nico Lang. Han menar att tillverkaren själv förstärker fördomen om att du måste vara en ”fjollig” kille för att leka med Barbie. 

”Att leka med dockor som korsar könsgränserna har ingenting med sexuell preferens att göra. Att leka med identitet och fantasi är precis vad barn gör. Det är därför det kallas ’lek’”, skriver han.

Mattel har i årtionden fått kritik för att cementera könsroller med sina dockor och försäljningen av Barbiedockor rasar.