Teknik Nyheter Ekonomi Sverige

Reklam – irriterar men skrämmer inte

Hur mycket reklam tål vi när vi exempelvis ska läsa tidningen på nätet? Ganska mycket, säger forskare. ARKIVBILD.
Hur mycket reklam tål vi när vi exempelvis ska läsa tidningen på nätet? Ganska mycket, säger forskare. ARKIVBILD.

Reklam, reklam, reklam.Ibland kan det kännas som att artiklar och flöden drunknar bland alla erbjudanden och annonser på webben.Men även om reklamen kan irritera skrämmer den oftast inte bort oss.

– Det är väldigt individuellt hur vi ser på reklam, men det finns en trend och det är att påtvingad reklam, det tycker vi inte om. Självvald reklam gillar vi mer, alltså reklam i morgontidningar eller bioreklam. Med internet är det svårare, säger Marie Grusell, medieforskare vid Göteborgs universitet.

De flesta av oss har nog irriterats när en artikel nästan försvinner bland annonser som poppar upp mitt på webbtidningssidan, när reklamvideor plötsligt sätter igång eller när man för trettionde gången i dag ser en annons om den där stekpannan man googlade på i går kväll.

– Reklamens signum är ju det repetitiva och alla människor har olika taktiker för att stänga av.

Vi är kluvna

Frågan är om det kan komma till en punkt när det blir för mycket, att mängden reklam påverkar oss så till den milda grad att det blir kontraproduktivt, så att vi flyr fältet. Marie Grusell tror inte det.

– Jag tror att det ska till mycket till för det. Man får inte glömma att reklam har alltid tillhört läsvärdet. Det har en relevans.

Vi är ofta väldigt kluvna till reklam, det är "fint att tycka att reklam är fult", säger hon. Samtidigt vill inte många leva utan den.

– Du kan vara reklamhatare av stora mått, men kommer det en broschyr om din stora hobby skidåkning, då kan du sitta med den jättelänge. Så länge det ligger i ditt intresse, då har du större tolerans.

Få blockar

För den riktigt irriterade finns sätt att blockera reklam, men Grusell tror inte att så många använder sig av den möjligheten.

– Det finns en acceptans för reklam som är rätt hög. Dessutom får vi inte glömma att reklamen finansierar vår medieanvändning. Det hade varit mycket dyrare i dag om vi inte haft reklamen.

TT: Hur tror du att utvecklingen kommer att se ut framöver?

– Vi kommer att se två trender, den ena är att man försöker ta bort reklam så mycket som möjligt. Den andra är att det blir mer riktat och anpassat efter mig.