Teknik Nyheter Sverige

Rekordmånga tillbud med drönare

Antalet tillbud med drönare fortsätter att öka. På bilden en drönare av typen Phantom utrustad med en GoPro kamera. Arkivbild.
Antalet tillbud med drönare fortsätter att öka. På bilden en drönare av typen Phantom utrustad med en GoPro kamera. Arkivbild.

Incidenter med drönare är hittills i år uppe i nästan lika många anmälningar som under hela 2015. Flera av händelserna har varit av så allvarlig karaktär att flygtrafiken har fått ställas in.

Tillbuden med drönare har stigit kraftigt de senaste åren, från sex under 2014 till 36 förra året. Allt talar nu för att 2016 blir ett rekordår när det gäller tillbud med små obemannade flygfarkoster.

Transportstyrelsens sammanställning för TT:s räkning visar på 34 fall. Av dessa har dessutom fem händelser varit så allvarliga att flygtrafikledningen tvingades stänga kontrollzoner.

Detta innebär rent praktiskt att situationen bedöms så allvarlig att all flygtrafik ställs in. Just detta inträffade för bara ett par veckor sedan vid Uppsala-Ärna flygplats efter att en drönare flög för nära flygplatsen utan tillstånd, något som skedde samtidigt som Akademiska sjukhuset fick ett akutlarm och behövde lyfta med sin intensivvårdshelikopter.

Allvarliga händelser

Flygplatschefen Olle Torbratt ser allvarligt på sådana här händelser som gör att verksamheten måste stängas ner under 30 minuters tid. Förutom förödande konsekvenser när det gäller sjukvård ser Torbratt ytterligare ett scenario:

– Vi har ju verksamhet som är väldigt tidskritisk. Till exempel har Försvarsmakten incidentberedskap där det dygnet runt finns startklara Jas-flygplan. Får vi en gränskränkning är varje sekund viktig, säger han till TT.

Skulle en drönare kollidera med ett flygplan eller helikopter kan skadan också bli stor.

– Tittar man på en drönare kan den se ofarlig ut och gjord i ett lätt plastmaterial men den innehåller även metalldelar. Den kan skada frontrutan eller motorerna på ett flygplan liksom rotorbladen på en helikopter, säger han.

Samtidigt har också drönare blivit allt vanligare och finns numera i prisklassen från ett par hundralappar upp till flera tusen kronor. Rémi Vesvre, är ledningsstrateg vid Transportstyrelsen:

– Många som köper drönare har absolut inga kunskaper hur luftrummet är indelat och vilka regler som gäller. De tycker att luften är som vatten – eftersom sikten är fri är det bara att flyga, säger han.

– Det är ju inte olagligt att flyga i en kontrollzon men då krävs tillstånd.

Bromma påverkar

Till exempel Stockholms stad påverkas genom Bromma flygplats vilket gör att i princip hela Storstockholm ingår i en kontrollzon. Rémi Vesvre hoppas att det faktum att antalet tillbud i år inte är ännu högre – trots att farkosterna blivit så mycket vanligare – ändå är ett tecken på att olika informationskampanjer gett resultat.

Samtidigt önskar dock Olle Torbratt att flera försäljare tar större ansvar:

– Vem som helst kan köpa en sådan här drönare. Ansvaret borde ligga mer på försäljaren att informera: "Köper ni en sådan här måste ni vara medvetna om att detta gäller", säger han.

Johan Nilsson / TT
Antalet tillbud med drönare fortsätter att öka. På bilden en drönare av typen Phantom 2 Vision. Arkivbild.