Nyheter Sverige

Roberts lättklädda reklam fälldes: ”Hon har ju kläder på sig”

Ena långsidan på släpvagnen som fällts som könsdiskriminerande av Reklamombudsmannen
Ena långsidan på släpvagnen som fällts som könsdiskriminerande av Reklamombudsmannen

Släpvagnen med de lättklädda kvinnorna har fällts av Reklamombudsmannen. Men Verkstadsexperten använder fortfarande bilder av den på sin Facebooksida. ”Det är ju inga könsdelar”.

På släpvagnen står en naken kvinna endast iklädd keps i ett bildäck, hon döljer brösten med ena armen. På kortsidan finns en bild på en kvinna som står med ryggen mot kameran bakom en bil, klädd i ett par svarta stringtrosor. På släpvagnens andra långsida står en kvinna i keps, shorts och en jacka som visar magen. Trots att släpvagnen anmälts och blivit fälld av stiftelsen Reklamombudsmannen finns bilderna på vagnen kvar på bolagets Facebooksida, något som News55 var först med att uppmärksamma.  

LÄS MER: "Tjejer vill har tjejiga skor" - Nu fälls den här barnreklamen som sexistisk

"Alltså är ni seriösa? Detta var den grövsta och mest sexistiska 'sälj grej med tjej' jag sett”, står det i en kommentar på sidan.
Släpvagnen uppmärksammades i våras när företagets kunder anmälde den till kampanjen Reklamera som Sveriges kvinnoloby står bakom. I ett utlåtande skriver RO att reklamen är könsdiskriminerande.
– Alla har rätt att anmäla och granska reklamen om den känns diskriminerande, säger Robert Lundqvist, vd på Verkstadsexperten till Metro.
– Jag känner inte att det är en kränkning. Den är inte könsdiskriminerande, det är en värdinna, det hade också kunnat vara en man, det har ingen betydelse.

För närvarande står vagnen parkerad i ett garage och vd:n berättar att bolaget inom kort ska besluta huruvida de ska måla om den. I sin kommentar till RO skrev bolaget att det är vanligt med lättklädda kvinnor i samband med mässor och event i bilbranschen.
– Det är klart att vagnen blivit uppmärksammad. Men går du på till exempel Mantorp springer det tjejer i bikini och vissa är till och med topless. Det är ju inga könsdelar, de har ju kläder på sig, säger Robert Lundqvist.

LÄS MER:  Regeringen: Vi behöver mer mångfald i reklamen

Ett resonemang som Johanna Dahlin, organisationssekreterare på Sveriges Kvinnolobby, inte köper:
– Det är ett väldigt märkligt argument, det är förlegat. Det signalerar att de inte står för jämställdhet. Vill företaget signalera att de har en jämställd verksamhet kan de använda en annan typ av marknadsföring. När Metro pratar med vd:n Robert Lundqvist uppger han att han ska se till att de tas bort från Facebooksidan.
– De kommer att raderas inom den närmsta timmen.
Bilderna är dock kvar flera timmar efter intervjun.

Verkstadsexperten/Roger Lundqvist

Vagnens kortsida

Verkstadsexperten/Roger Lundqvist

Andra långsidan på släpvagnen som fällts som könsdiskriminerande